In de nieuwe Audi A3, een primeur in Genève, debuteert bijvoorbeeld een modulair infotainmentplatform waarmee communicatie met mobiele apparatuur (smartphones, tablets) snel, goed en makkelijk verloopt. Dit zogenaamde MMX (Multi Media eXtension) stuurt alle online-, media-, navigatie- , telefoon- en voicecontrolfuncties aan. De bestuurder kan gebruikmaken van onlinefuncties zoals Google Earth, Audi online verkeersinformatie en de nieuwe webradiofunctie (Audi Music stream). Bovendien fungeert de Audi A3 hiermee als WLAN-hotspot voor maximaal acht mobiele apparaten.

In een andere showprimeur, de Mercedes-Benz A-Klasse, vormt de smartphone van de eigenaar een integraal onderdeel van het bedienings- en informatieconcept. Met een speciale app (voor iPhone en later ook voor andere smartphones) zijn alle telefoonfunctionaliteiten (internet, social media, audio, navigatie) ook in de auto te gebruiken. De ‘digitale lifestyle’ wordt dus niet meer onderbroken door een autorit.

Hybride auto’s

Genève is daarnaast het podium voor een serie nieuwe hybride auto’s, zoals de Toyota Yaris Hybrid, de Volvo XC60 Plugin, de VW Cross Coupe Concept en de Suzuki Swift EV. Volgens Marten Loedeman, directeur van Suzuki-importeur BV Nimag, is dit een veelbelovend concept voor het Japanse merk. ,,Een oplaadbare compacte auto die zo’n 30 kilometer elektrisch kan overbruggen, waarna een kleine driecilindermotor de aandrijving overneemt. Een range extender, zoals die ook is te vinden in de Auto van het Jaar, de Opel Ampera.”

Rijden op waterstof komt ook steeds dichterbij. Toyota stelt dat een dergelijke auto, voorzien van een op waterstof werkende brandstofcel, in 2015 in productie gaat. Het prototype, de FCV-R, staat in Genève als primeur. Toyota-importeur Louwman & Parqui meldt dat in Tokio in 2015 in samenwerking met Shell zo’n 150 tankstations waterstof kunnen leveren, zodat het tanken geen probleem is.

Genève is ook de show van design. Het valt op dat met name Aziatische autoproducenten er steeds beter in slagen om hun modellen een meer Europese vormtaal mee te geven. Met name Kia laat dat zien met de nieuwe cee’d en Hyundai met de nieuwe i20. Juist door dit aansprekender design zijn beide merken in enkele jaren tijd doorgedrongen tot de top tien in verkoopaantallen in Europa.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl