- ‘Generatieve kunstmatige intelligentie’, oftewel AI die content kan creëren, is in korte tijd razend populair geworden.
- Deze vorm van kunstmatige intelligentie kan tekst, beelden, schilderijen en filmpjes maken. Ook kan het antwoord geven op vragen van klanten.
- Maar critici maken zich zorgen over ethische- en veiligheidskwesties. Daarnaast worden er vraagtekens bij het businessmodel gezet.
- Lees ook: Zo zorg je als organisatie dat jij de baas bent over kunstmatige intelligentie en niet andersom
Alleen al dit jaar hebben vier startups op het gebied van ‘generatieve kunstmatige intelligentie’ meer dan 370 miljoen dollar aan kapitaal opgehaald. En drie daarvan bereikten zelfs de status van ‘unicorn’ (een bedrijf dat meer dan 1 miljard dollar waard is) door het enorme enthousiasme van investeerders en consumenten.
De vier bedrijven – Cresta, Adept AI, Stability AI en Jasper – lijken daarmee weinig last te ondervinden van het algehele pessimisme onder durfkapitalisten.
Maar wat is generatieve kunstmatige intelligentie? En waarom zijn investeerders daar zo enthousiast over, terwijl er zorgen zijn over de veiligheid en er heel wat ethische vragen over te stellen zijn?