• ‘Generatieve kunstmatige intelligentie’, oftewel AI die content kan creëren, is in korte tijd razend populair geworden.
  • Deze vorm van kunstmatige intelligentie kan tekst, beelden, schilderijen en filmpjes maken. Ook kan het antwoord geven op vragen van klanten.
  • Maar critici maken zich zorgen over ethische- en veiligheidskwesties. Daarnaast worden er vraagtekens bij het businessmodel gezet.
  • Lees ook: Zo zorg je als organisatie dat jij de baas bent over kunstmatige intelligentie en niet andersom

Alleen al dit jaar hebben vier startups op het gebied van ‘generatieve kunstmatige intelligentie’ meer dan 370 miljoen dollar aan kapitaal opgehaald. En drie daarvan bereikten zelfs de status van ‘unicorn’ (een bedrijf dat meer dan 1 miljard dollar waard is) door het enorme enthousiasme van investeerders en consumenten.

De vier bedrijven – Cresta, Adept AI, Stability AI en Jasper – lijken daarmee weinig last te ondervinden van het algehele pessimisme onder durfkapitalisten.

Maar wat is generatieve kunstmatige intelligentie? En waarom zijn investeerders daar zo enthousiast over, terwijl er zorgen zijn over de veiligheid en er heel wat ethische vragen over te stellen zijn?

De snel gestegen populariteit van generatieve AI

Kort gezegd is generatieve AI een vorm van kunstmatige intelligentie die content kan creëren. “Dit is geen model dat een foto probeert te classificeren, zoals of het hond of kat is, of dat het klantverloop probeert te voorspellen”, zegt partner Kanu Gulati van Khosla Ventures. “Dit genereert simpelweg content vanuit het niets.”

Generatieve AI is mogelijk geworden door een aantal technologische ontwikkelingen van de afgelopen jaren, vooral op het gebied van transformatie- en diffusiemodellen.

Transformatiemodellen begrijpen de context en zijn daardoor bij uitstek geschikt voor het genereren van genuanceerde mensentaal.

Diffusiemodellen voegen ruis toe aan beelden en draaien dat proces vervolgens om om het originele beeld opnieuw te maken. Dit leerproces kunnen ze vervolgens toepassen op enkel ruis. Ze halen dan langzaam ruis weg om het gewenste beeld te creëren. Dit proces helpt bedrijven als Stability AI foto's te genereren.

De hype rond generatieve AI begon onder consumenten toen mensen massaal door kunstmatige intelligentie gegenereerde foto's gingen plaatsen in online-communties. Vaak waren dit bizarre foto's. Denk aan een middeleeuws wandtapijt met de ontvoering van een koe door buitenaardse wezens.

De laatste tijd gebruiken startups deze fundamentele technologie voor praktischere toepassingen. Bedrijven als OpenAI, Stability AI, Midjourney en Craiyon zijn actief op het gebied van door AI gegenereerde foto's. En startups als Jasper en Copy.ai helpen schrijvers blogposts en koppen te maken. Andere startups gebruiken AI voor het produceren van video-avatars, het bewerken van foto's en filmpjes, het schrijven van code en het antwoord geven op vragen van klanten.

Voor partner Saam Motamedi van durfinvesteerder Greylock komt de meest interessante vooruitgang van multimodale AI, oftewel kunstmatige intelligentie die verschillende functies op het gebied van tekst, beeld en video met elkaar verbindt. Daardoor worden werknemers volgens Motamedi productiever.

Motamedi investeerde met zijn bedrijf in Adept AI, een startup dat een systeem ontwikkelt "dat alles kan doen wat een mens achter een computer kan". Dat komt erop neer dat gebruikers de AI opdracht kunnen geven om allerlei taken uit te voeren, zoals het zoeken van huizen met vier slaapkamers of het maken van een winstkolom in Excel.

De roze bril afzetten

Ondanks hun optimisme zijn Gulati en Motamedi het erover eens dat generatieve AI ook een groot aantal ethische- en veiligheidskwesties met zich meebrengt. Zo kunnen kwaadwillenden de trainingsgegevens van AI 'vervuilen'. Hierdoor kunnen ze de output van de AI verstoren, zegt Motamedi.

Zelfs als er geen kwaadwillenden in het spel zijn, kunnen vooroordelen in de trainingsgegevens van AI tot slechte resultaten leiden. Denk bijvoorbeeld aan een AI die een foto van een blanke man produceert wanneer wordt gevraagd om een afbeelding van een CEO, aldus Gulati.

Bovendien roepen spraakmakende rechtszaken zoals Thaler v. Vidal vragen op over wie de auteursrechten voor door AI gegenereerde kunst krijgt toebedeeld.

En hoewel investeerders en oprichters consumenten en ontwerpers verzekeren dat AI zal worden gebruikt om menselijke capaciteiten te vergroten, en dus niet te vervangen, vragen velen zich nog steeds af of de banen van kunstenaars, marketeers, en ontwikkelaars op het spel staan.

Voor Gulati en Motamedi, die beide in deze sector investeren, is het belangrijk om startups te vinden die in elke stap van hun ontwikkelingsproces veiligheidsmechanismen inbouwen, zoals OpenAI's inhoudsfilter. Ook kijken ze naar startups die actief werken aan verdedigingsinstrumenten, zoals de nep-spraakdetector van Resemble AI.

Andere investeerders maken zich zorgen over de levensvatbaarheid van generatieve AI-startups. "Waar ik langetermijnbudgetten in ondernemingen naartoe zie gaan, is meestal rond de CFO, de CISO, het hoofd van HR, de CTO, VP sales en VP finance", zegt Anna Khan, een partner bij durfinvesteerder CRV. "Ik zie generatieve AI niet al die budgetten via de eerste gebruikscases opeisen." Toch houdt ze een oogje in het zeil.

LEES OOK: Onderzoekers in China beweren dat ze ‘gedachten lezende’ AI hebben ontwikkeld die loyaliteit aan de Chinese Communistische Partij kan meten