De fabrikant schrapt nog eens zeven- tot achtduizend arbeidsplaatsen en hoopt
27 miljard dollar, omgerekendruim 20 miljard euro aan schulden weg te werken
door schuldpapieren om te wisselen voor aandelen.
GM wil zich in de Verenigde Staten gaan richten op vier merken: Chevrolet,
Cadillac, Buick en GMC. Eind 2009 zullen Saab, Saturn en Hummer verdwijnen,
Pontiac uiterlijk in 2011.
Halvering dealernetwerk VS
Het autoconcern halveert ook bijna zijn Amerikaanse dealernetwerk, van 6246
dealers in 2008 naar 3605 eind volgend jaar. Deze ingreep is forser en vindt
veel sneller plaats dan GM in februari had voorgesteld. De Amerikaanse
regering weigerde daarna structurele steun te geven, omdat het bedrijf niet
hard genoeg ingreep in zijn activiteiten.
GM denkt met de maatregelen, die de kosten in de VS met 5 tot 7 miljard dollar
moeten terugbrengen, volgend jaar quitte te kunnen draaien. Dit zal zelfs
gebeuren als op de Noord-Amerikaanse markt maar tien miljoen auto’s op
jaarbasis worden verkocht.
Tussen 1995 en 2007 verkocht de auto-industrie er jaarlijks tussen de vijftien
en zeventien miljoen auto’s. Daarna is de verkoop sterk gedaald door de
inzakkende economie.
Dreiging uitstel betaling
"We nemen harde, maar noodzakelijke maatregelen die cruciaal zijn voor de
levensvatbaarheid van GM op de lange termijn'', zei topman Fritz Henderson
maandag. GM waarschuwt zijn schuldeisers dat het faillissementsbescherming
moet aanvragen als zij niet instemmen met het plan om schuldpapieren om te
ruilen voor aandelen.
GM kreeg onlangs van de Amerikaanse overheid nog een noodkrediet van twee
miljard dollar om overeind te blijven. In totaal heeft het concern al ruim
15 miljard dollar aan staatssteun ontvangen. Meer steun is afhankelijk van
GM's bereidheid om harder te saneren.
De afgelopen jaren schrapte de autofabrikant al tienduizenden banen. Het
bedrijf bleef echter kampen met te hoge kosten, onder meer door hoge
uitgaven aan gezondheidszorg en afvloeiingsregelingen en een te omvangrijk
dealernetwerk. In Europa heeft GM de handen afgetrokken van Saab en Opel.
Fiat wordt genoemd als mogelijke koper van Opel.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl