Cathy Yeulet verdient een goede boterham door te reizen en foto’s te maken. En nee, ze is geen Instagram-ster.
Yeulet maakt stockfoto’s, oftewel thematische foto’s die onder licentie worden verkocht aan bedrijven, marketingbureaus en media.
Toen Yeulet was afgestudeerd kreeg ze een baantje als beeldredacteur in Londen. Maar al gauw besloot ze als twintiger naar het buitenland te gaan.
“Ik kreeg in het buitenland een baan als photoshopper voor een magazine in Australië en daarna in Hongkong. Toen begon ik mijn kwaliteiten op verschillende manieren te gebruiken,” vertelt ze.
Stockfoto’s kunnen aardig wat opleveren
Na terugkeer in het Verenigd Koninkrijk werkte ze nog een blauwe maandag voor de rubriek ‘Paparazzi Guy’ van de tabloid Daily Mail, om uiteindelijk weer te belanden bij haar eerste werkgever. Daar leerde zij het vak van stock photography kennen.
"Ik werkte daar met fotografen en zag hoeveel geld zij verdienden met hun stockfoto's," aldus Yeulet. "Ik begon met één foto, daarna kwamen er meer, en uiteindelijk besloot ik om er zelfstandig mee door te gaan."
Haar eerste bedrijf, Banana Stock, verkocht ze in 2004. Twee jaar later, startte ze het bedrijf waar ze haar huidige succes aan te danken heeft, Monkey Business, inmiddels met een team van zo'n 10 mensen.
Hoe werkt het?
De belangrijkste klant van Yeulet is het bedrijf Shutterstock, dat een database exploiteert met licenties voor meer dan 125 miljoen beelden en zes miljoen videoclips. Het bedrijf heeft zo'n 1,7 miljoen klanten in 150 landen.
Shutterstock heeft meer dan 190 duizend leveranciers van beeld. Elke dag komen er pakweg 150 duizend beelden bij. "Wij krijgen pas betaald als zij een foto verkopen", zegt Yeulet. "Maar ze bereiken veel mensen."
Monkey Business werkt ook met andere beeldbanken zoals Getty, Adobe en een reeks andere netwerken.
Wat moet je fotograferen?
"Het geld zit bij zakelijke fotografie, onderwijs, lifestyle en medische onderwerpen. Als je foto's kunt maken van dingen die in het echte leven gebeuren, heb je materiaal dat anderen willen gebruiken", aldus Yeulet. "De truc is om het zo natuurlijk mogelijk te laten overkomen."
Danny Groner, werkzaam bij Shutterstock, vertelt aan Business Insider: "Als mensen met vragen komen over het soort foto's dat we zoeken, dan zeggen we dat we op zoek zijn naar authenticiteit en dingen die inspirerend overkomen. Tegelijk kijken fotografen naar de data: ze kijken naar wat ze zelf beschikbaar hebben en of er dingen zijn waar anderen succes mee hebben, en richten zich daar dan op."
In een trendrapport voor 2017 stelt Shutterstock dat er veel aanbod is van 'nostalgische' beelden, en beelden die te maken hebben met cybersecurity en virtual reality.
Als Yeulet personen nodig heeft, schakelt ze daarvoor modellenbureaus of talentensites in. "In het buitenland gebruiken we grote castingbureaus. Vroeger had dat een hoog glamourgehalte, maar nu willen afnemers vaak wat normalere modellen. Ik zet vaak mijn kinderen en hun vrienden in. We doen ook oproepen in bejaardentehuizen."
"Het is belangrijk dat je iets maakt dat veel mensen aanspreekt - dus personen verschillende stijlen en achtergronden", merkt Yeulet op.
Waar moet je zijn?
Yeulet fotografeert veel in het VK, de Verenigde Staten en Zuid-Afrika. "Zuid-Afrika is prettig in de winter, want dan is het daar zomer", legt ze uit. "Kaapstad is echt schitterend."
Opnames maken is het lastigst in Zuid-Amerika, volgens Yeulet, "We zijn in Argentinië en Brazilië geweest. In Brazilië zijn er veel regels voor modellen, en als je aan de slag gaat, willen ze dat je bewapende beveiligers meeneemt. Argentinië is enigszins vergelijkbaar - van die mannen in smoking die je vertellen hoe je iets moet aanpakken."
Het is echter niet altijd nodig om te fotograferen op locatie. Hieronder zie je één van de best verkopende foto's van Monkey Business. Daar staan Yeulets kinderen met wat vriendjes op, en de foto is gemaakt op een festival.
Soms kiest het team gewoon een bestemming uit, omdat ze daar graag een keer willen fotograferen, geeft Yeulet aan.
"Ik ben een paar keer op Ibiza geweest, omdat iedereen het leuk vindt om daar naartoe te gaan. Het wemelt daar van de modellen die in clubs werken. Daar maken we dan opnames mee in de ochtend, voordat ze naar de clubs gaan."
Wat kan je verdienen?
"Wij zijn een miljoenenbedrijf", geeft Yeulet aan. "Maar we zijn ook één van de grote productiemaatschappijen. Je kunt al aan de slag als individuele fotograaf, met foto's van je kinderen. Dat doen veel mensen als hobby erbij."
Op Shutterstock krijgen fotografen met een basisovereenkomst ongeveer 0,45 euro per verkochte foto, volgens Yeulet. Shutterstock heeft naar eigen zeggen tot op heden meer dan 500 miljoen betaalde downloads gehad. Per seconde worden er vijf beelden verkocht. In totaal is er omgerekend meer dan 375 miljoen euro uitbetaald aan fotografen sinds 2003.
Uit een verslag van Shutterstock blijkt dat er in 2014 83,6 miljoen dollar is uitbetaald aan fotografen, ongeveer 79 miljoen euro. De meerderheid van de uitkeringen, zo'n 70 procent, ging naar bijdragen van Europese fotografen.
"Het verschil met het oude verdienmodel, waar je een foto één keer verkocht voor 450 euro, is dat je nu dezelfde foto voor een klein bedrag heel vaak verkoopt", aldus Yeulet. "Als je succesvol bent, neemt het bedrag dat je per download verdient ook toe."
De foto hieronder is genomen in Yeulet's achtertuin. Het is één van haar topfoto's met een opbrengst van meer dan 11 duizend euro - en het eind is nog niet in zicht.
Yeulet: "Een goede foto kan meer dan 7.000 euro opleveren, als-ie echt goed loopt. Maar er zijn er ook die minder opleveren. Het gaat om de balans."
De opkomst van digitale fotografie heeft veel veranderd. "Sommige mensen verdienen er een aardig zakcentje en zijn er soms parttime mee bezig en dan weer full time. Als je de juiste onderwerpen en producten hebt, blijft de initiële investering zich uitbetalen."
Hoe kun je beginnen?
"Kies een paar van je beste foto's uit en maak een beperkte portfolio", adviseert Yeulet. Van belang is om om een eigen stijl te ontwikkelen.
Je kunt je opgeven bij bedrijven zoals Shutterstock. Als die je foto's aantrekkelijk vinden, kun je een deelnemer worden en krijg je ook feedback. Yeulet: "Als je daarnaar luistert, merk je snel genoeg wat werkt. En als mensen je foto's mooi vinden, zie je dat meteen terug in de verkopen."