Minder winkels voor kleding en elektronica en meer eettentjes. Dat beeld kenmerkt veel Nederlandse binnensteden. De groei van cafés en restaurants in steden gaat echter zo hard dat het lastiger wordt om geld te verdienen met eetgelegenheden.
Dat concludeert het FoodService Instituut Nederland (FSIN) maandag in een trendrapport. Het FSIN presenteert alle trends op de vakbeurs Horecava. Dat is de jaarlijkse horecavakbeurs die deze week wordt gehouden in de Amsterdamse RAI.
Ondanks meer consumptie buitenshuis, staat het rendement van foodservicebedrijven onder druk. “Leegstand van retailpanden wordt steeds vaker opgelost door inzet van horeca. De omzetgroei is niet evenredig hard meegestegen. Dat zorgt voor groeiende concurrentie”, als het Foodserviceinsituut. Het vermoeden is dan ook dat “het rendement van diverse foodconcepten onder druk staat.”
Met name in steden als Almere, Utrecht en Tilburg, waar lege winkelpanden steeds vaker omgetoverd worden tot nieuwe eetgelegenheden, is dat volgens het instituut het geval. Het totale aantal eetgelegenheden is met ruim 16 procent is toegenomen sinds 2010.
De omzet van de buitenshuiskanalen (foodserviceomzet) groeide over het totaal van het decennium met 16,5 procent, van 18 miljard in 2010 tot 21 miljard in 2019, aldus het Foodservicesinsituut.
Uitgaven aan horeca buitenshuis per generatie
De gemiddelde uitgaven aan eten en drinken buiten de deur per generatie verschillen behoorlijk. Het Foodserviceinstituut merkt op dat vooral jonge Nederlanders steeds vaker uit eten gaan of bestellen.
Gemiddelde uitgaven per jaar aan eten en drinken buitenshuis:
- Millennials: €1.512
- Generatie X: €1.239
- Babyboomers: €519
- Stille generatie: €436
Aan het eind van dit decennium zullen de jongste generaties goed zijn voor 65 procent van de omzet van eetgelegenheden, voorspelt het FSIN.