Via de Nederlandse game-uitgever Gambitious is het sinds donderdag mogelijk in de ontwikkeling van spellen te stappen. Met een minimale inleg van 2.500 dollar, omgerekend circa 2.250 euro, kunnen particulieren “beleggen”, aldus ceo en oprichter Paul Hanraets.

Investeren in games. Op basis van de rooskleurige groeicijfers van de wereldwijde game-industrie voelen steeds meer investeerders, ook particulieren, zich hier tot aangetrokken.

Platforms voor crowdfunding, zoals Kickstarter en Indiegogo, spelen daar handig op in. Tientallen spellen van ontwikkelaars wachten er op financiering. Honderden slaagden er al in om geld op te halen.

Mag niet, zei Europa

Tot voor kort legde game-uitgever Gambitious zich ook toe op crowdfunding, maar het bedrijf liep tegen Europese regelgeving aan, vertelt Hanraets tegen Z24. Dat is tevens de belangrijkste oorzaak waarom het bedrijf, opgericht in 2011, nog geen winst maakt. “We hebben een vermogen aan juristen uitgegeven. Sinds 2014 zijn we uitgever van games.” Het bedrijf is inmiddels actief in Nederland, de Verenigde Staten en Zweden. De omzet loopt op, aldus de topman.

Gambitious, dat zijn hoofdzetel in Voorschoten heeft, gooide het over een andere boeg. De zeven medewerkers in vaste dienst richten zich nu op het selecteren van ontwikkelaars en spellen. Zij maken onder andere gebruik van een netwerk met talentenscouts. Vervolgens kunnen investeerders op het platform kiezen uit de wereldwijd geselecteerde spellen.

Hanraets zegt een alternatief te bieden voor de "extreem lage rente" die banken momenteel bieden. Een alternatief met een risico. De kans dat een investeerder zijn inleg kwijtraakt, is aanzienlijk groter. Een spaarder kan, in geval van een faillissement van de bank, nog terugvallen op het depositogarantiestelsel.

De topman geeft aan op investeerders te mikken die affiniteit hebben met de game-industrie, maar ook op particulieren die “iets” met hun vermogen willen doen. Een bekwaamheidstoets maakt geen onderdeel uit van de procedure. Volgens Hanraets is er sprake van “goede voorlichting”.

Buiten AFM-toezicht om

Uit een eerste toets door de Autoriteit Financiële Markten (AFM) blijkt dat de activiteiten van Gambitious niet onder het toezichtregime vallen. Een woordvoerder van de AFM geeft aan dat de activiteiten nog getoetst worden aan andere wet- en regelgeving. Van een fiat, zoals de game-uitgever zelf in een persbericht schrijft, is geen sprake, aldus de AFM. "Wij geven bedrijven nooit groen licht." Gambitious grijpt de uitkomst aan om ook de Nederlandse markt te bestormen. Eerder opereerde het al in de VS.

Tot dusver heeft de game-uitgever met vijftien ontwikkelaars een contract afgesloten. Van de negen titels, die gefinancierd zijn door institutionele beleggers, is bij zeven de inleg binnen een maand terugverdiend, stelt Hanraets. De andere twee presteren minder. De investeerders kregen 35 procent van hun inleg op die twee spellen terug. Uit nagezonden documentatie blijkt het rendement uit investeringen per spel flink uiteenloopt. Van 106,9 procent bij Train Fever tot 5,9 procent bij Hard Reset Redux.

Gambitious richt zich op de zogeheten 'indiegames'. Dat zijn kleinere speltitels, met een specifieke doelgroep. Een markt die de afgelopen jaren sterk in omvang is toegenomen, onder meer vanwege het succes van Minecraft (2011). Spelers kunnen daarbij eindeloos kubussen plaatsen op een rooster, en zo steden nabouwen.

Inzetten op marketing

Het bedrijf stelt dat de belegger voor vijf jaar meedeelt in de inkomsten. Maar dan moet er dus wel winst gemaakt worden. Hoe Hanraets daarvoor gaat zorgen? “Naast de ontwikkeling zetten we vol in op de marketing van games.”

Gambitious is in handen van meerdere aandeelhouders. Twee grote gamestudio’s bezitten beide 9 procent, net zoals Hanraets zelf. De Amerikaanse game-uitgever Devolver Digital heeft het grootste belang.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl