Waarschuwing vooraf: de bron van dit bericht is niet neutraal.
Toch is het aardig om even te kijken naar het volgende testje.
Als je bij een traditionele bank vreemde valuta omwisselt, krijg je meestal een afschrift met de volgende gegevens.
Fintech-startup Transferwise stelt hierbij de volgende vraag: denk je dat de tabel hierboven alle relevante kosten geeft?
Uit Europees onderzoek van Transferwise blijkt dat in Nederland ongeveer twee derde van de respondenten niet doorheeft dat er kosten ontbreken.
Dit heeft te maken met de opgegeven wisselkoers. Vaak zit er een verschil tussen de wisselkoers waartegen banken op professionele valutamarkten zelf handelen en de wisselkoers die de klant ziet op zijn afschrift. Dat verschil levert een winstmarge op voor de bank.
Volgens Transferwise zou het afschrift van een valutatransactie er eigenlijk zo uit moeten zien.
Wat je hier ziet is zowel de 'middenkoers' - de interbancaire koers op de professionele valutamarkt - als de wisselkoers die de klant krijgt te zien. Het verschil tussen deze twee levert de bank in bovenstaand voorbeeld een winst van 25 euro op bij een valutatransactie van 1.000 euro. Deze winst komt bovenop de vaste commissie van 9,50 euro.
Winstmarge op valutatransacties
Transferwise heeft een verzoek ingediend bij de Europese Commissie om banken te dwingen tot meer transparantie ten aanzien van de kosten van valutatransacties, zo meldde het bedrijf afgelopen maandag. Bijvoorbeeld met een verplichte rapportage van de winstmarge op de wisselkoers.
Het fintechbedrijf is als uitdager van klassieke grootbanken zelf belanghebbende. De van oorsprong Estse startup, die tegenwoordig vanuit Londen opereert, richt zich op internationale valutatransacties en zegt hoge transactiekosten te kunnen vermijden.
Transferwise omzeilt het reguliere systeem van valutaconversie door mensen die geld in de tegengestelde richting sturen, aan elkaar te ‘koppelen’. Het bedrijf rekent een naar eigen zeggen zeer lage commissie.