Begin vorig jaar leek Muller zich te ontpoppen als redder van Saab. Het fameuze Zweedse automerk werd voor 400 miljoen euro onderdeel van Spyker Cars, dat later werd omgedoopt in Swedish Automobile. De financiële zorgen verdwenen echter niet en nu lijken de dagen van Saab alsnog geteld. Tenzij Muller opnieuw een troef in zijn mouw verstopt houdt, maar daar rekent eigenlijk niemand meer op.
Victor Roberto Muller (Amsterdam, 13 september 1959) studeerde rechten aan de Rijksuniversiteit Leiden en begon een loopbaan als advocaat, gespecialiseerd in fusies en overnames. Vanaf de jaren ’90 maakte hij zelf naam als ondernemer. Hij was bestuurder bij onder meer het offshorebedrijf Heerema en mede-eigenaar van het bergingsbedrijf Wijsmuller.
Emergo
Meer bekendheid verwierf Muller als topman van modebedrijf Emergo, dat hij in 1999 onder de naam McGregor Fashion Group naar de beurs bracht. Het roemruchte maar zieltogende Amerikaanse kledingmerk kreeg zo een tweede leven. Dit zakelijke avontuur leverde Muller een fortuin op. Zakenblad Quote schatte zijn vermogen vorig jaar op 11 tot 15 miljoen euro.
In hetzelfde jaar dat McGregor naar de beurs ging, kocht Muller het oer-Hollandse automerk Spyker, dat in 1926 ter ziele was gegaan. In 2004 bracht hij ook dat bedrijf met succes naar de beurs. De exclusieve sportwagens die het nieuwe Spyker maakte, leverden echter nooit een stuiver winst op. Een kortstondig avontuur in de Formule-1 kostte eveneens meer dan het opleverde.
Ondanks aanhoudende berichten over financiële problemen bij Spyker bleef Muller altijd optimistisch. En inderdaad slaagde de flamboyante zakenman er meer dan eens in een nieuwe Rus of Chinees met diepe zakken uit de hoge hoed te toveren op momenten dat niemand nog een cent voor zijn kansen gaf. Nu het water Saab aan de lippen staat, moet blijken hoe onuitputtelijk Mullers boekje met zakelijke contacten echt is.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl