Afgelopen zondag ontstond ophef over een mogelijke verhoging van de
brandstofaccijns in Nederland, door uitspraken van de Vlaamse
minister-president Peeters.

Voor de Vlaamse publieke omroep VRT noemde Peeters het "verbazingwekkend’’ dat
Nederland eerdere plannen voor een kilometerheffing heeft geschrapt. De
vorige Nederlandse regering was daarover nog "wildenthousiast.’’

Vlaanderen wilde in samenwerking met Nederland een kilometerheffing voor
vrachtwagens introduceren. Woensdag zou Peeters van premier Mark Rutte te
horen hebben gekregen dat Nederland daar niets meer voor voelt en een
alternatief heeft.

"Het plan van het kabinet-Rutte om de accijnzen op brandstof te verhogen
om de files te bestrijden, zal ervoor zorgen dat ,,heel Nederland in
Vlaanderen gaat tanken’’, stelde Peeters zondag

Geen solo-actie
In een reactie stelde staatssecretaris van Financiën Frans Weekers maandag
dat het kabinet "de auto niet als melkkoe" zal gebruiken. "België
en Duitsland hebben op dit moment geen concrete plannen om de accijns op
brandstof te verhogen. Als dat in de toekomst verandert, dan zal het kabinet
die mogelijkheid aangrijpen om het bezit van een auto goedkoper te maken en
de kosten voor het gebruik ervan te verhogen. Dat betekent
motorrijtuigenbelasting omlaag en accijns omhoog."

Nederland gaat echter niet los van België en Duitsland de brandstofaccijns
verhogen, benadrukte Weekers. "Nederlandse pomphouders in de
grensstreek hoeven dus niet bang te zijn voor inkomstenderving en hun
Belgische collega’s moeten zich ook niet rijk rekenen."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl