Daarmee gaat de Amerikaanse justitie akkoord met de voorgenomen verkoop van
Chrysler aan een groep kopers die worden aangevoerd door de Italiaanse firma
Fiat.

Enkele pensioenfondsen uit de staat Indiana hadden bezwaar tegen de transactie
aangetekend. Dat schoof het Hooggerechtshof terzijde omdat de eisers niet
aantoonden waar het uitstel goed voor was.

Een medewerker van het Witte Huis in Washington reageerde enthousiast op het
oordeel. "De overeenkomst tussen Fiat en Chrysler kan nu doorgaan, waarmee
Chrysler zich kan herstellen als een goede en concurrerende automaker,”
aldus de zegsman.

"We zijn blij dat geen enkele rechtbank die zich over deze zaak heeft gebogen
inclusief het Hooggerechtshof, fouten heeft ontdekt in de manier waarop
Chrysler en de Amerikaanse regering hiermee omgaan.”

Hooggerechtshof
Het Hooggerechtshof had zich nog niet eerder zo direct hoeven bemoeien met de
manier waarop de Amerikaanse regering de economische crisis bestrijdt.

De klagers betwistten de legaliteit van de handelswijze rond de 'doorstart'
van Chrysler. De regering had gewaarschuwd dat uitstel het einde kon
betekenen van de overeenkomst. Dan zou Chrysler met 38.000 arbeidsplaatsen
verloren gaan.

Fiat zal volgens het plan om te beginnen 20 procent van de aandelen hebben en
de autofabriek kleinere en zuinigere auto's laten produceren. De grootste
eigenaar wordt de vakbond UAW met kleinere aandelen voor de Amerikaanse en
voor de Canadese overheid.

De afwikkeling van de bankroete Chrysler wordt in de VS met belangstelling
gevolgd omdat het een voorbeeld kan zijn voor andere falende ondernemingen.
De autofabriek Chrysler werd in juni 1925 gesticht door Walter Chrysler op
basis van een noodlijdende autofabriek die aan het begin van de twintigste
eeuw was opgericht.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl