Ook in de gemeenteraden van Veldhoven en Oirschot, die dinsdagavond
bijeenkomen, tekent zich een meerderheid af tegen uitbreiding van Eindhoven
Airport.

Samen met de gemeenten Eindhoven en Eersel zijn de gemeenten met
de luchthaven en provincie in gesprek over een duurzame groei van Eindhoven
Airport. De vernieuwde regionale overeenkomst die het overleg opleverde,
biedt volgens de gemeenten niet voldoende zekerheid voor de toekomst.

Eerder haakten de Belangroep Omwonenden Welschap (BOW) en de Brabantse
Milieufederatie (BMF) al af.

De gemeenteraad van Best stelt uit zijn midden een werkgroep samen die
extra eisen en aandachtspunten gaat opstellen voor een eventuele uitbreiding
van de luchthaven. Het gaat om zaken als geluidsoverlast en
milieucompensatie. Ook het effect van de toekomstige nieuwe Luchtvaartwet
moet worden onderzocht, vinden de raadsleden. Ook de andere gemeenten willen
op deze wijze meer zeggenschap krijgen over de groei van de luchthaven.

Eindhoven Airport was vooruitlopend op de overeenkomst al in gesprek met
Ryanair over de vestiging van een thuisbasis voor de vliegmaatschappij. De
Ierse prijsvechter stelde als voorwaarde dat er dan wel de gehele week
eerder op de ochtend en later in de avond zou mogen worden gevlogen.

Ryanair maakte vorige maand echter bekend dat het voorlopig afziet van
de miljoeneninvestering. Oorzaak is de invoering van de milieubelasting op
vliegtickets door het kabinet. De vliegmaatschappij vreest dat reizigers
zullen kiezen voor goedkopere luchthavens net over de grens in het
buitenland.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl