De NS zegt Teletekst vaarwel. Wie actuele reisinformatie over de treinenloop wil hebben, kan die vanaf 1 augustus niet meer vinden op NOS Teletekstpagina 751.
De Nederlandse Spoorwegen gaan stoppen met die service, bevestigt een woordvoerder.
“Van de betreffende Teletekstpagina wordt amper meer gebruik gemaakt en er zijn prima alternatieven, zoals de NS-app of de website”, aldus de woordvoerder. De NS zegt het besluit te hebben genomen met instemming van de reizigersorganisaties.
Wie geen internet heeft, kan voor reisinfo bellen met 9292 of de klantenservice van de NS.
Reisinformatie NS
Traditionele kanalen voor reisinformatie staan al een tijd onder druk. Zo was er in 2014 een discussie over het in stand houden van de gele borden op de NS-stations.
De NS besloot twee jaar geleden de gele informatieborden op stations met aankomst- en vertrektijden van treinen voorlopig in stand te houden. Er waren toen 3.400 gele informatieborden. Dat aantal wilde de NS eigenlijk terugbrengen naar 700, omdat steeds meer reizigers reisinformatie via internet, de mobiele telefoon of elektronische borden op de stations bekijken.
De consumentenclubs, waaronder ouderenorganisaties en reizigersvereniging Rover, voerden aan dat de NS de naar schatting 3 à 5 procent van de reizigers die de borden nog wel gebruiken, niet kan negeren. Niet iedereen heeft een smartphone of tablet. Bovendien zijn de digitale borden gevoelig voor storingen en zijn de displays voor veel slechtzienden slecht leesbaar, voerden ze aan.
Het spoorbedrijf besloot samen met de organisaties te kijken hoe verder kan worden gegaan met de niet-digitale of niet-elektronische info op de stations.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl