Het slaat nergens op dat leaserijders in Nederland minder bijtelling betalen als ze een elektrische of hybride auto rijden. Geef liever particulieren een zak geld voor een elektrische auto, schrijft Z24’s Thijs Peters.

Het is zo goed bedoeld, het systeem waarbij je minder bijtelling betaalt naarmate je auto minder CO2 uitstoot. Maar de weg naar de hel is bezaaid met goede bedoelingen. Het systeem deugt niet. Tenminste, niet als het gaat om elektrische of hybride auto’s.

Het zijn namelijk precies de verkeerde mensen die een elektrische auto of een plug-in hybride rijden.

Op dit moment zijn het leaserijders en ondernemers die elektrisch te rijden. De fiscus geeft ze daar ook alle reden toe: ze hoeven slechts 7 procent van de cataloguswaarde van de auto bij hun bruto-inkomen op te tellen. Bij een auto die alleen op brandstof rijdt, is dat 14, 20 of zelfs 25 procent.

Maar het milieu schiet niet veel op met de regeling. Er rijden vanwege de bijtellingsregels wel heel veel auto’s met elektromotor rond, maar die rijden waarschijnlijk weinig kilometers op stroom, zo viel op te maken eerder deze week uit cijfers van Leaseplan.

Elektrisch ideaal voor korte ritjes

Wat is het probleem? Elektrisch rijden leent zich voor korte ritjes, met name in de stad waar veel geremd en opgetrokken wordt. Een elektromotor is namelijk heel efficiënt bij lagere snelheden en optrekken. Bovendien laadt de accu van een elektrische auto op als je remt.

Leaserijders rijden echter relatief veel (snelweg)kilometers en dan ben je eigenlijk beter af met een auto op diesel of benzine waarmee je een veel grotere actieradius hebt.

Liever elektrische boodschappenauto dan van de zaak

De elektrische auto is veel geschikter voor mensen die vele korte ritjes maken binnen de bebouwde kom. Huisartsen of wijkverpleegkundigen bijvoorbeeld, maar ook al die mensen die hun auto voornamelijk gebruiken om de kinderen naar school te brengen of even boodschappen te doen.

Maar juist particulieren zullen niet snel een elektrische auto kopen, want die dingen zijn in verhouding tot een auto op brandstof schreeuwend duur.

Een gewone Volkswagen Golf heb je voor minder dan 20 duizend euro; de elektrische variant die in oktober op de markt komt, kost je 35.000 euro. Dat prijsverschil verdien je niet gemakkelijk terug.

Dat is jammer, want juist voor veel particulieren zou elektrisch rijden een uitkomst zijn. De beperkte actieradius van circa 150 kilometer is veel minder een probleem, want de ritjes zijn zelden langer.

En ga je een keer in het weekend vanuit Roosendaal naar oma in Sneek, dan is dat halfuurtje bij het laadstation onderweg ook geen onoverkomelijk probleem.

Particulier voelt brandstofkosten direct in portemonnee

Daarnaast is er nog een reden waarom particulieren veel efficiënter zullen omgaan met een elektrische auto. Leaserijders hebben een tankpas van de baas, waardoor ze de besparing aan brandstof niet direct in de portemonnee voelen.

De particulier betaalt wel zelf aan de pomp. Om 150 km af te leggen op elektriciteit is hij afhankelijk van zijn stroomleverancier 3 à 4 euro kwijt. Op benzine kost een dergelijke afstand - uitgaande van een verbruik van 6 liter op 100 kilometer - dik 16 euro.

Het zijn dus precies de verkeerde mensen die nu in een elektrische auto rijden. Het systeem moet op de schop. Hoe het wel zou moeten?

Geen extra lage bijtelling voor stekkerauto

Schaf om te beginnen de lage bijtelling voor elektrische auto's af. Bij het berekenen van de bijtelling voor zakelijke rijders ga je voortaan uit van het 'bron-tot-pomp'-principe. Dat betekent dat je bij elektrische auto's de uitstoot van de elektriciteitscentrale meeneemt in je berekening.

Elektrisch rijden met een auto van de zaak wordt op die manier duurder, want de bijtelling wordt hoger, maar je blijft zuinige auto's toch stimuleren. De zakelijk rijder zal alleen eerder voor een zuinige diesel, dan voor een SUV met stekker kiezen. Dat laatste zou netto weleens minder CO2-uitstoot kunnen betekenen.

Geen bijtelling, maar aftrek

Om elektrisch rijden toch te stimuleren, ga je de aanschafprijs van een elektrische auto subsidiëren. Op die manier help je vooral de particulier.

In de praktijk zou je dat kunnen doen door een aftrekpost voor de inkomstenbelasting voor wie een eigen auto rijdt. Wie een elektrische auto koopt, mag dan een percentage van de aanschafprijs aftrekken van zijn bruto-inkomen zodat hij minder inkomstenbelasting betaalt. Geen bijtelling dus, maar aftrek.

Lees ook

Plug-in hybride: leuk voor de leaserijder, kater voor werkgever

Occasion kopen? Kijk eens naar een hybride

Einde aan gekte stekkerauto's? Plug-in hybride blijft in 2014 aantrekkelijk

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl