Rijkswaterstaat kan de komende weken flink aan de bak. Niet alleen om gaten in
het wegdek te herstellen, maar ook om de vele schadeclaims van weggebruikers
af te handelen. Er hebben zich al 900 automobilisten met schade vanwege een
slecht wegdek of slippartijen gemeld.
De kans dat zij daadwerkelijk wat uitbetaald krijgen is statistisch gezien
vrij klein. In voorgaande jaren werd gemiddeld zo’n 80 procent van de claims
afgewezen. Toch schat Roy Kwant, manager verkeerszaken bij
rechtsbijstandverzekeraar DAS, de kansen voor automobilisten heel groot in,
mits zij voldoende bewijs kunnen overleggen.
Opspattend grind
De wegbeheerder – het rijk, de provincie of de gemeente – is verantwoordelijk
voor de aanleg en het onderhoud van de wegen en de weguitrusting. Hij is
verplicht de wegen regelmatig te inspecteren en moet alle moeite doen om ze
berijdbaar te houden. Zijn er gebreken die bij normaal weggedrag schade
opleveren, zoals opspattend grind of een gapend gat, dan is de beheerder
aansprakelijk.
Hij moet echter wel voldoende tijd hebben gehad om de problemen te herstellen
of automobilisten te waarschuwen. Valt door een plotselinge windvlaag een
verkeersbord op de weg, dan is sprake van overmacht en heb je pech als
automobilist. Van de wegbeheerder kan namelijk in alle redelijkheid niet
worden verwacht dat hij elk uur van de dag alle wegen controleert.
De grote vraag is nu: wat is dan wél een redelijke termijn om schade te
herstellen? Twee tot drie dagen, zo blijkt uit jurisprudentie. "Als de
beheerder al drie dagen bekend was met een onveilige situatie – bijvoorbeeld
omdat er diverse meldingen van ongevallen waren – maar naliet dit aan te
pakken, kun je hem met succes ter verantwoording roepen", meent Kwant.
Melden bij politie
Het is dan wel zaak om te bewijzen dat er een gevaarlijk gebrek was en dat jij
daardoor schade hebt geleden. Maak dus foto's van de weg en de schade aan je
auto. En meld het voorval bij de politie. Dat kan ook telefonisch. Vraag wel
om het registratienummer en de naam van de agent met wie je hebt gesproken.
Informeer ook bij de politie of er meer meldingen van ongelukken op de
bewuste plaats zijn gedaan.
Ook verklaringen van getuigen vormen volgens Kwant belangrijk bewijsmateriaal.
Dit kunnen medepassagiers zijn, die verklaren dat jij met normale snelheid
hebt gereden en goed hebt opgelet. Maar ook omstanders of andere
slachtoffers.
Kenteken noteren
Krijg je hen niet te spreken, noteer dan hun kenteken, zodat deze personen
later alsnog kunnen worden getraceerd. Heb je een
rechtsbijstandsverzekering, dan kan je verzekeraar bij de RDW op basis van
de kentekens de adresgegevens van de getuigen opvragen.
Je kunt dit als particulier ook doen, maar dat kost jou 7,95 euro én de RDW
vraagt eerst de eigenaar van de auto om toestemming om zijn adresgegevens
naar jou door te spelen.
De volgende stap is een claim indienen bij de de afdeling 'schadeclaims' van
de verantwoordelijk wegbeheerder (zie kader: Wie is verantwoordelijk?).
Rijkswaterstaat heeft schadeformulieren online
gezet.
Verhalen van letselschade
In je brief moet je ook aangeven hoe groot de schade is. Je kunt alle schade
verhalen die direct door het voorval is veroorzaakt plus de vervolgschade.
Mankementen aan je auto vallen hieronder, maar bijvoorbeeld ook
letselschade, telefoon- en portokosten en de huur van een vervangende auto
als je eigen wagen total loss is.
Het is vervolgens aan de wegbeheerder te bewijzen dat hij wel degelijk goede
voorzorgsmaatregelen heeft genomen of de schade niet kon voorkomen,
bijvoorbeeld vanwege vandalisme.
Tevens kan hij verklaren dat jij onvoorzichtig hebt gereden, want als
bestuurder heb je ook een eigen verantwoordelijkheid. Als jij met hoge
snelheid roodomrande borden passeert waarop wordt gewaarschuwd voor slecht
wegdek, loop je het risico aan het kortste eind te trekken.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl