Mode waarvoor inwoners van Zwolle eerst nog naar Amsterdam moesten, ligt nu in eigen stad in de winkels van Maike Beunk (27) en Leon Tanate (28).
Beide ondernemers krijgen geregeld de vraag: Zitten jullie ook in Amsterdam? Een groter compliment kunnen ze niet krijgen. Maike Beunk (27) opende begin maart haar modewinkel waarin ze damesmerken verkoopt die tot voor kort niet in Zwolle verkrijgbaar waren.
Leon Tanate (28) opende een kleine maand later zijn winkel met mannenkleding in het naastgelegen pand. Beide winkels dragen de naam AINZ, wat staat voor Amsterdam in Zwolle. Hun doel: Amsterdamse mode naar Zwolle brengen.
Hoewel hun winkels dezelfde naam dragen, verschilt de sfeer in beide winkels sterk. Het interieur van AINZ Women doet door de kroonluchters en de stenen tafel in het midden chic aan.
AINZ Men straalt door de onbewerkte muren en zwarte vloer vooral een donkere, ruige sfeer uit.
Toch zijn er ook overeenkomsten. De handgrepen van de paskamers hebben de vorm van een grote, gestileerde A en beide winkels kennen dezelfde toonbank opgetrokken uit beton.
Z24 spreekt beide jonge ondernemers aan het begin van het nieuwe herfst-winterseizoen, een half jaar na de opening. Hoe kwam hun idee tot stand en hoe reageerden Zwollenaren op hun winkels met mode uit 'de grote stad'?
Geen zin in journalistiek
Maike Beunk was bijna klaar met haar studie journalistiek toen ze op een middag in de tuin met haar ouders over haar toekomst sprak. Ze had totaal geen zin om als journalist aan de slag te gaan. Ze wilde nog steeds een eigen kledingwinkel beginnen, net als vier jaar geleden toen ze haar opleiding manager/ondernemer detailhandel had afgerond. Haar ouders zeiden: “Als je dit echt wilt dan steunen we je.” Vader Eric Beunk, een ervaren ondernemer, wilde haar ook financieel helpen. Mits ze hem met een goed plan wist te overtuigen.
Een paar weken later ging ze met haar vader naar de hoofdstad; deze keer niet om haar garderobe aan te vullen, maar om bij merken te kijken die ze in haar toekomstige modewinkel zou willen voeren.
Onderweg vroeg haar vader of ze al wist welke naam de winkel zou moeten krijgen. Ze had daar nog niet echt over nagedacht. 'Eerst maar eens kijken wat ik ga verkopen', dacht ze. Ze kocht haar eigen kleding meestal in Amsterdam, omdat de meeste kleding die ze mooi vond niet in Zwolle te koop is. En wat voor mij geldt zou vast voor meer mensen gelden dacht ze. Haar vader vroeg door. Wat gaan we nu doen? Waarom gaan we nu naar Amsterdam. “Omdat daar de mode vandaan komt en niet uit Zwolle. We brengen Amsterdam naar Zwolle” , zei Maike.
Geïnspireerd door die gedachte rolden er wat namen door haar hoofd en al snel kwam ze uit bij AINZ. Afgekort klonk het als iets nieuws en als iets spannends. Ze had al een pand gevonden in de Sassenstraat, één van de oudste winkelstraten van Zwolle. Te midden van enkele exclusieve kleding- en designwinkels.
Ontmoeting met Leon
Op een openingsfeestje van een andere modewinkel raakte Maike Beunk in gesprek met Leon Tanate, die op dat moment nog bedrijfsleider was bij een concurrerende kledingwinkel. Leon werkte ruim negen jaar in de mode en had al jaren de ambitie om een eigen winkel te beginnen. Hij had zelfs al jaren een pand op het oog.
Toen hij van Maike hoorde dat ze een winkel in Sassenstraat ging starten vroeg hij direct, “toch niet op nummer zestien?” Maike antwoordde dat ze het pand met de kenmerkende art deco-gevel wel had bekeken, maar dat ze het pand te donker en daardoor te mannelijk vond.
Leon greep zijn kans. “Als jij een dameswinkel start op nummer veertien moet ik een herenwinkel beginnen op nummer zestien." Op zijn vrije zondag ging hij aan de slag en binnen twee dagen had hij zijn ondernemersplan klaar. Leon: “Het idee zat al jarenlang in mijn hoofd dus ik hoefde eigenlijk alleen maar te tikken.”
Een week later zat hij niet alleen met Maike, maar ook met haar vader aan tafel. Maike had namelijk het idee dat als ze een sterke naam op wilde bouwen, ze eigenlijk ook mannenkleding zou moeten verkopen. Maar, zegt ze, “ik heb het gevoel en de kennis niet. Bovendien is het al een hele klus om zelf een nieuwe winkel op te starten en succesvol te maken.”
Geen winkeltje spelen
Maikes vader was het met zijn dochter eens dat een winkel met mannenkleding onder het AINZ-label het merk meer bekendheid en kracht kon geven. Het plan van Leon overtuigde hem en hij besloot dat hij wilde investeren.
Beide jonge ondernemers benadrukken dat er niet zomaar met geld geschoven wordt door vader Beunk om 'winkeltje te spelen', zoals Maike het gekscherend noemt. “Er is een holding waar mijn vader aan het hoofd staat. De holding fungeert als een bank die beide winkels en de onlangs geopende webshop financiert. Uiteindelijk moeten wij hem met rente terug betalen, dat is dan een deel van zijn pensioen”, zegt ze lachend.
Ondanks de crisis
Beide jonge ondernemers trokken zich niets aan van de crisis en de vele winkels die hun deuren sluiten. Ook de gedachte dat inwoners uit de omgeving van Zwolle de mode die in Amsterdam verkocht wordt ook via internet bestellen, schrok ze niet af. Voor iets dat echt vernieuwend is komen mensen naar de winkel, dachten ze.
En dat lukt. Zowel AINZ Men als AINZ Woman draaien beter dan verwacht. Toch moesten sommige mensen nog best wennen aan het Amsterdamse modebeeld in de Zwolse winkelstraat. De kleding van AINZ Woman is een mix van eenvoudig ogende Scandinavische kleding, hippe Amsterdamse jeansmerken en chiquer ogende kleding met glitters en dierenprints. De kleding die AINZ Men verkoopt oogt soberder en eenvoudiger. Een beetje te eenvoudig, vinden de Zwollenaren soms, maar daar wennen ze wel aan is de gedachte.
Prijsbewuste klanten
Maike en Leon werken intensief samen om hun klanten te bereiken. Vrijwel dagelijks showen ze meerdere outfits op sociale media als Facebook en Instagram.
Maike merkt dat ze soms moet oppassen om niet te veel hoog geprijsde kledingstukken op Facebook te zetten. “Mensen denken soms al snel dat alle kleding duur is en dat is beslist niet het geval”, zegt ze. “Omdat vrouwen vaak gelijk vragen wat de prijs is van een kledingstuk, let ik erop dat ik ook vaak lager geprijsde items laat zien. Vooral zomers ging vaak de telefoon met de vraag of ik even iets achter kon leggen.”
“Vrouwen zijn sowieso uitbundiger in het uiten van hun reacties dan mannen”, merkt Leon. “Bij Maike staan er binnen de kortste keer twintig complimenten onder een foto. Mannen reageren veel minder uitgesproken maar komen langs en vragen: 'heb je die jas nog die je laatst liet zien op Facebook?' Die zeggen toch minder snel: 'Goh Leon, wat zie je er goed uit'”, zegt hij lachend.
Leon: "Ook mannen uit Zwolle zijn zich de laatste jaren een stuk meer bewust van wat ze dragen. Maar ze zijn daar toch minder uitgesproken in dan vrouwen. Ze hebben meer een houding van: hier liep ik tegenaan en dat vond ik mooi."
Ook klanten uit Amsterdam
Inmiddels komen de klanten van AINZ al lang niet meer enkel uit Zwolle en omstreken, maar ook uit Eindhoven en Maastricht. "En ja ook uit Amsterdam”, zegt Maike trots.
Maikes vader is blij als AINZ een succes blijft en de lening in vijf jaar terug is betaald. Maar, zegt Maike, “als het enkel bij twee winkels van ongeveer 100 vierkante meter in Zwolle zou blijven dan was hij misschien niet eens met ons aan dit avontuur begonnen. Hij ziet in AINZ echt een merk met potentie wat op termijn neergezet kan worden op andere locaties."
Naam een beperking?
Is de bedrijfsnaam dan mogelijk een beperking? De naam Amsterdam in Zwolle impliceert immers dat het louter een Zwols bedrijf is. "Eigenlijk hebben we daar nooit zo bij nagedacht", aldus Leon. "Maar we kunnen natuurlijk beginnen om winkels te openen in plaatsen met een Z zoals Zutphen, of Zwijndrecht", zegt hij lachend.
Maike: "De naam is niet zozeer een beperking. Om succesvol te kunnen franchisen moeten we misschien nog wel meer merken hebben, misschien zelfs merken die niet eens in Nederland leverbaar zijn. Als ik dan toch maar Zutphen als voorbeeld neem, daar hangt al het merk van Nikki Plessen, één van de hardlopers uit mijn winkel. Deze merken zijn nieuw voor Zwolle maar dat geldt niet automatisch voor andere steden”, zegt ze.
Leon stelt dat als AINZ een franchiseformule op zou starten ook de omzet per vierkante meter omhoog moet. Een franchisenemer moet ook een franchisefee betalen, dus daarom is het nog belangrijker dat hij goede omzetten kan draaien.
Eigen label
Om op termijn een succesvolle franchiseformule op te zetten is een eigen label nodig, zeggen beide jonge ondernemers. Maike: "We hebben hiervoor recent een ontwerpster aangenomen. De eerste kledingstukken van het eigen label liggen in januari in beide winkels. Aantrekkelijker geprijsd, kwalitatief net zo goed of zelfs beter dan de topmerken."
Wanneer Amsterdam in Zwolle Nederland gaat veroveren weten beide jonge ondernemers nog niet. Maikes vader hanteert als credo: start small, think big, and scale fast. Met het ontwikkelen van het eigen label zijn beide ondernemers daarmee hard op weg.
Lees ook
Kogelwerende mode uit Colombia hit in Eindhoven
Modeketens doen angorawol in de ban na dit gruwelijke filmpje
Vrouw kan hart laten spreken via jurk met sensoren
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl