De Europese gasprijzen zijn maandag gedaald, ondanks dat zeker vijf schepen met lng (vloeibaar gemaakt aardgas) uit Qatar sinds vrijdag stilliggen.

De pauze volgt op de luchtaanvallen van de Amerikanen en Britten op Houthi-doelen in Jemen, die de risico’s rond de belangrijke vaarroute hebben doen toenemen.

De vraag naar gas is omlaaggegaan, omdat de voorraden in Europa nog altijd goed gevuld zijn voor de winter. De prijs op de belangrijke gasbeurs in Amsterdam zakte met zo’n 4,3 procent naar 30,6 euro per megawattuur.

De gasprijs op de gasbeurs in Amsterdam op maandagmiddag 15 januari 2024.
De gasprijs op de gasbeurs in Amsterdam op maandagmiddag 15 januari 2024.
Screenshot/ICE.com

Deze prijs is ook van belang voor consumenten. Wie een zogenoemd dynamisch contract heeft, krijgt in principe te maken met prijzen die per dag of zelfs per uur kunnen variëren, aangezien ze gekoppeld zijn aan de prijzen op groothandelsmarkten.

Voor klanten van energiebedrijven met variabele contracten geldt dat consumentenprijzen veelal eens per maand of per drie maanden worden aangepast. Daarbij baseren energieleveranciers zich op inkoopprijzen gedurende één of enkele maanden voorafgaand aan de prijsaanpassing voor hun klanten. De gemiddelde inkoopprijzen zijn dan van belang.

Schepen varen om Afrika heen of proberen de Houthi-rebellen te misleiden

De Qatarese lng-schepen zouden via de Rode Zee naar Europa gaan, waar Houthi-rebellen uit Jemen de laatste tijd allerlei soorten schepen aanvallen, waaronder vrachtschepen. Meerdere containerrederijen, zoals Hapag-Lloyd en Maersk, mijden daarom tijdelijk deze belangrijke doorvaarroute en reizen om via het zuiden van Afrika.

Ook verkondigen vrachtschepen en tankers in de Rode Zee soms dat hun volledige bemanning Chinees is, ook al is dat niet het geval. Dit doen ze in de hoop geen doelwit te worden van de Houthi-rebellen.

Jemenitische Houthi-rebellen vallen een vrachtschip aan in de Rode Zee.
Jemenitische Houthi-rebellen vallen een vrachtschip aan in de Rode Zee.
Houthi Military Media/Handout via REUTERS

China is kritisch geweest over de Israëlische bombardementen en andere militaire acties in Gaza en heeft zich uitgesproken tegen luchtbombardementen van de VS en het VK op Houthi-doelen afgelopen week.

Mohammad Ali al-Houthi, een prominente leider van de rebellenorganisatie, zei eerder dat commerciële schepen op hun automatische identificatiesysteem (AIS) moeten aangeven dat ze "geen banden hebben met Israël", als ze willen voorkomen dat ze worden aangevallen.

Diverse schepen in de Rode Zee lijken de suggestie van al-Houthi op te volgen en zenden berichten uit als "NO CONTACT ISRAEL" of "NO ISRAEL INVOLVED".

LEES OOK: Schepen in de Rode Zee proberen Houthi-rebellen te misleiden door zichzelf als ‘Chinees’ voor te doen – Qatar pauzeert transport vloeibaar aardgas