Critici van Uggs zijn er genoeg: de schapenleren laarsjes zijn lelijk en allesbehalve flatteus. Maar voorspellingen over de ondergang van het merk zijn niet uitgekomen. Sterker nog: Uggs floreert en zou sterker willen inzetten op mannen.
Dat schrijft de modesite Racked in een uitgebreid portret van het merk.
Uggs zijn in Australië een soortnaam voor comfortabele laarsjes die surfers na het sporten aantrekken. Amerika kende ze niet. Totdat Brian Smith, een voormalige consultant die uitgekeken was op zijn werk, naar Californië emigreerde op zoek naar een wat opwindender bestaan. Hij zag in 1977 een gat in de markt.
Na een moeizame start onder surfers en skiërs, die Smith dwong tot allerlei bijbaantjes, brak het merk pas echt in 1986 door toen Smith een campagne bedacht waarin een informeel gekleed stel de laarsjes droeg. De wereldwijde bekendheid kwam acht jaar later: het Amerikaanse team voor de Olympische Spelen in Lillehammer paradeerde tijdens de openingsceremonie in Uggs. Daarna vlogen de laarsjes de winkel uit.
Uggs: onuitroeibaar populair
Smith verkocht Ugg een jaar later aan Deckers Outdoor, voor 14,6 miljoen dollar. Nu zou het merk 1,3 miljard waard zijn. In Australië is het overigens nog steeds niet geregistreerd als merk, omdat uggs daar een soortnaam zijn.
Deckers is ook het bedrijf achter de Teva, de al evenmin opwindende sandalen. Maar Teva én Ugg hebben een grote schare vrouwelijke fans, die het comfort van het schoeisel waarderen.
Vrouwen kopen één paar Uggs, meer mannen aan de Uggs?
Racked zegt dat één op de vier (Amerikaanse) vrouwen Uggs in de kast hebben staan. Meestal houden ze het bij één paar waarmee ze jaren doen.
Om te blijven groeien moet Ugg iets nieuws verzinnen. Het merk timmert al aan de weg met meer accessoires, zoals kussens en dekentjes, en wil in 2017 een buitenkledinglijn lanceren met jassen en truien.
Een andere optie is sterker in te zetten op een nieuwe lijn voor mannen. Mannenspullen maken zo'n 30 procent van de verkopen uit. Niet slecht, maar een echte doorbraak is tot nog toe uitgebleven.
Op donderdag 29 oktober presenteert Deckers de financiële cijfers over het afgelopen kwartaal. Misschien horen we dan meer. En dan maar zien of ook mannen de hoon van critici weerstaan en vallen voor comfort.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl