Wat zijn de reistrends van dít jaar? Natuurlijk! Jij laat je misschien niet leiden door een trend, maar ze zijn er wel degelijk.
Redenen waarom we dit jaar minder naar Turkije gaan en juist wel naar Cuba. Alhoewel, steeds vaker blijven we liever in de buurt van huis.
Tessa aan de Stegge weet álles over reizen. De reistrendwatcher doet dagelijks onderzoek naar reisgedrag (onder andere met ANVR).
Zelf vertrekt ze over twee weken naar Cuba, zo vertelt ze enthousiast een dag na haar presentatie op de Vakantiebeurs aan Business Insider. “Het is een beetje een vakantie en een beetje werk. Dat krijg je als je in de reisbranche werkt, dan reis je veel en is het eigenlijk altijd een mix van die twee.”
Ieder jaar zijn er wel een paar grote reistrends te ontdekken die voor verschillende soorten sub-thema’s zorgen. Dit zijn de reistrends van 2017 volgens Aan de Stegge.
1. De cocoon-vakantie
“We willen lekker cocoonen en ons veilig voelen op onze vakantiebestemming. Dat zie je nu ook bij Turkije. De landen in het Midden-Oosten worden minder populair en we trekken weer meer naar landen als Spanje.”
Maar daar blijft het niet bij, de trend kun je breder zien volgens de expert. “Zo is de camperroadtrip ook populair. Je hebt echt het geborgen gevoel van je eigen plek dankzij de camper, maar ook avontuur. Daar waar de zon schijnt, kun je naartoe.”
Maar ook op het gebied van hotels zie je de trend terug, die meer en meer een totaalbeleving aanbieden. Aan de Stegge: “Je hoeft je hotel niet meer uit. Zo wordt er in 2018 een hotel mét regenwoud geopend in Dubai.”
2. De fix-vakantie
“We zijn met zijn allen altijd op zoek naar oplossingen voor dingen.” Als we die kunnen combineren met vakantie: top! “Of je nu je relatie wil redden, wil afvallen, met nieuwe ideeën wil terugkeren naar je werk of van je burn-out af wil. Ik zie heel sterk dat de yoga-vakanties en retreats groeien. Maar ook op vakantie met een koe knuffelen of zelfs varkens!”
Wat volgens Aan den Stegge ook nog onder de fix-vakantie valt is "de no-kids-vakantie, even met zijn tweeën erop uit zonder de kinderen" en de vakantie waarbij je fysiek flink actief bent.
“Of ayahuasca. Dat is een hallucinerende drank die zorgt voor een soort van wedergeboorte (red. van oudsher een sjamanistische inwijding). Dat kun je ook in Nederland doen, maar je ziet steeds meer Nederlanders die afreizen naar het land waar deze plant groeit om dit ritueel te doen. Landen als Ecuador, Peru en Bolivia.”
3. Spelen
Eigenlijk draait het volgens de reistrendwatcher om een soort hedonisme. “De vakantie moet vooral makkelijk zijn, leuk, een soort van speeltijd.” Iets waar veel zzp'ers oren naar hebben. Veel van hen kiezen ervoor om te werken waar er wifi is.
“Bamping sluit ook goed aan op dit gevoel van reisgenot. De naam zegt het eigenlijk al: basic camping. Dus kamperen in de wilde natuur, een survival waarbij je moet zien te overleven.” Ook tipt Aan den Stegge de app Party with a local: via de app kun je een avondje op stap met een local.
4. De karma-vakantie
“We willen graag karma-punten verzamelen op vakantie.” Mensen die voor een vakantie kiezen die in deze categorie valt willen vooral iets goeds doen, iets positiefs achterlaten. “Dat komt ook omdat de afgelopen jaren de olifantenrit en vrijwilligerswerk via organisaties in weeshuizen in opspraak zijn gekomen.”
Nu gaan we op zoek naar andere manieren om iets bij te dragen aan de wereld. “Er zijn steeds meer hotels die jou belonen als jij 'groener' of 'fair' bent. Je kunt dan bijvoorbeeld aangeven dat je de handdoek nog wel een keer wilt gebruiken. In ruil daarvoor geeft het hotel je dan voucher voor een cocktail in de bar", zo legt Aan de Stegge uit.
"Maar denk ook aan church camping, waarbij je in een kerk overnacht tegen betaling om die kerk te steunen. Of eco-boerderijen waar je in ruil voor een paar uur werk per dag kost en inwoning krijgt."
5. Instant gratification
Zijn we op vakantie, dan willen we het wel leuk hebben. En op onze wenken bediend worden. En wel meteen. “We willen nú leven en instant happyness.” Bij deze trend zie je vooral technologische ontwikkeling terug.
“Zo heb je het robothotel in Nagasaki, Japan waar het personeel uit alleen maar robots bestaat. Of een cruise waarbij je een speciaal horloge krijgt. Deze houdt de hele dag bij wat jij als klant op dat moment wil. Een soort van personal assistent op vakantie.”
Waar Aan den Stegge ook naar uitkijkt is het nieuwste paradepaardje van de TU Delft die in 2018 in werking moet zijn. “De hyperloop, een trein waarmee je in dertig minuten van Amsterdam naar Parijs kunt.” Het toppunt van instant gratification.
Sta je zelf op het punt om een reis te boeken? Dan heeft Aan de Stegge nog een advies: “De meeste mensen boeken inderdaad een reis in januari. Maar de drukste maand betekent ook vaak hoofdprijsmaand. Als je flexibel bent qua reisdatum zou ik zeggen: kijk even rond wanneer je het beste je reis kunt boeken. Tenzij er een niet-te-missen aanbieding is, natuurlijk.”