Volgens Franz leidt de fusie tot de sluiting van een motorenfabriek in het
Duitse Kaiserslautern en van fabrieken van zowel Opel als Fiat in
Groot-Brittannië en Italië. Dat zou Fiat-topman Sergio Marchionne hebben
gezegd tijdens vergaderingen met vertegenwoordigers van Opel en de Duitse
regering.
Duitse werkgelegenheid
Het behoud van werkgelegenheid in Duitsland is een van de criteria van de
Duitse regering om Opel eventueel financieel te ondersteunen. Andere
criteria zijn de vestigingsplaats van het hoofdkwartier van het nieuw te
vormen autobedrijf en de gevolgen van de fusie voor toeleveranciers van de
auto-industrie. Dat bleek uit een lijst die vicekanselier Frank-Walter
Steinmeier heeft opgesteld.
Andere kandidaten
Fiat is niet de enige kandidaat om Opel over te nemen van het noodlijdende
Amerikaanse autoconcern General Motors (GM). De Canadees-Oostenrijkse
producent van auto-onderdelen Magna heeft ook interesse. Volgens eigenaar
Frank Stronach wil het bedrijf een belang van 20 procent nemen in Opel, een
van zijn belangrijkste klanten.
Volgens berichten in Duitse media wil Magna het bod uitbrengen in samenwerking
met de Russische staatsbank Sberbank en autoproducent GAZ, eveneens uit
Rusland. Beide Russische bedrijven zouden daarbij samen een belang van 35
procent in de Duitse autofabrikant willen opbouwen.
Volgens de Britse krant Financial Times zijn ook investeringsfondsen uit de
Verenigde Arabische Emiraten en uit Singapore geïnteresseerd in een overname
van Opel.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl