De Canadese producent van auto-onderdelen Magna leek de strijd om Opel in mei
te hebben gewonnen, nadat het een voorlopig akkoord had bereikt met de
huidige eigenaar van Opel, General Motors (GM), en de Duitse overheid.
De overeenkomst is echter nog altijd niet definitief afgerond, mede omdat GM
het gevoel zou hebben dat Magna de steun van de Duitse regering gebruikt om
ongewenste concessies af te dwingen.
Fiat en Chinese BAIC
Volgens de Financial Times heeft GM de andere kandidaten die Opel nog steeds
willen overnemen, naast RHJ zijn dat Fiat en de Chinese autoproducent BAIC,
dan ook aangemoedigd opnieuw een bod te doen. RHJ International zou nu 51
tot 55 procent van de aandelen Opel van GM willen overnemen. Daarbij zou het
3,8 miljard euro steun van de Duitse overheid nodig hebben. Dat is 700
miljoen euro minder dan Magna nodig denkt te hebben.
"Magna staat niet meer op poleposition", zei een van de ingewijden
in de Financial Times. "RHJ heeft significant terrein teruggewonnen."
Volgens een andere bron zijn RHJ en GM dichtbij een principeakkoord.
Investeringsmaatschappij RHJ
Het in België geregistreerde RHJ, dat is gelieerd aan de Amerikaanse
investeringsmaatschappij Ripplewood, zou in het nieuwe bod garanties opnemen
over het openhouden van alle Duitse fabrieken van Opel.
Bij zijn vorige bod gaf RHJ nog aan dat drie fabrieken in Duitsland de deuren
moesten sluiten. RHJ zou het belang in Opel minimaal vijf jaar in zijn bezit
willen houden.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl