- De grote supermarktketens AH, Jumbo en Plus rekenen de frisdranktaks vrijwel volledig door aan hun klanten, blijkt uit een steekproef van Nu.nl.
- De per 1 januari ingevoerde belasting bedraagt 17 cent per liter frisdrank, havermelk of vruchtensap en ruim 25 cent voor 1,5 liter.
- Volgens Nu.nl gaan de prijzen in de supermarkt ongeveer met die bedragen omhoog, maar doet Jumbo er in een aantal gevallen nog een flinke schep bovenop.
- Lees ook: Jumbo mikt op lagere prijzen om marktaandeel terug te winnen: ‘Klant gespitst op koopjes’
Supermarkten berekenen de per 1 januari ingevoerde frisdranktaks vrijwel volledig door aan hun klanten, blijkt uit een inventarisatie van Nu.nl. Dat betekent dat havermelk, cola en vruchtensappen 17 tot 25 cent per pak of fles duurder zijn geworden.
Bij drie grote supermarktketens Albert Heijn, Jumbo en PLUS betaal je nu ongeveer 25 cent meer voor een fles Coca-Cola of Pepsi Cola van 1,5 liter. Dat is vrijwel gelijk aan de belastingverhoging die ruim 25 cent per 1,5 liter bedraagt en 17 cent per liter.
Bij Jumbo kost een fles Coca-Cola nu 2,94 euro, 28 cent meer dan begin december. Bij Albert Heijn is de prijs voor Coca-Cola vooralsnog wel gelijk gebleven, maar is Pepsi wel 26 cent duurder geworden.
Frisdrankentaks treft havermelk, terwijl koemelk vrijstelling heeft
Ook voor havermelk moet, ondanks protesten van liefhebbers daarvan en kritiek van onder meer het Voedingscentrum, een frisdranktaks worden betaald. Zowel voor suikerhoudende havermelk als suikervrije havermelk. Dit terwijl koemelk en chocolademelk (met suiker) zijn uitgezonderd van de fiscale heffing.
De huismerkvarianten havermelk van Albert Heijn en PLUS worden volgens Nu.nl 16 cent duurder en kosten nu 1,55 euro per liter. Bij Jumbo kost een pak havermelk nu 1,75 euro, dat is 19 cent meer. Voor Oatly-havermelk gaat de prijs bij Jumbo met 22 cent omhoog en blijft de prijs bij Albert Heijn hetzelfde.
De frisdranktaks geldt ook voor vruchtensappen als appelsap en sinaasappelsap en alcoholvrij bier. Ook daarvoor wordt de belastingverhoging vrijwel volledig doorbrekend aan de consument en in sommige gevallen meer. De maatregel om producten waar veel suiker in zit te belasten, is bedoeld om overgewicht te bestrijden en de daarmee samenhangende gezondheidsrisico’s.