Sap- en frisdrankproducent Refresco Gerber is in het eerste kwartaal van dit jaar op winst uitgekomen, na het verlies van een jaar eerder. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers.

De nettowinst bedroeg 5,7 miljoen euro, tegen een min van 15,3 miljoen euro in dezelfde periode een jaar geleden. Toen had het bedrijf onder meer te maken met kosten voor de beursgang, waardoor een min onder de streep stond. Exclusief bijzondere posten verbeterde de nettowinst naar 5,9 miljoen euro, van 2,6 miljoen euro een jaar eerder.

De maker van onder meer Wicky-limonade behaalde een omzet van bijna 448 miljoen euro, tegen ruim 458 miljoen euro een jaar geleden.

Refresco zag het verkoopvolume van frisdrank en sap dalen naar 1,32 miljard liter, van 1,37 miljard liter vorig jaar. Dat kwam onder meer door een zwakkere verkoop van huismerken.

'Lastig kwartaal voor Refresco'

Volgens analisten van KBC Securities heeft Refresco Gerber een lastig kwartaal achter de rug. De Belgische zakenbank constateert dat bij de huismerken de zaken beduidend minder gingen en de resultaten teleurstellend waren. Verder is de prognose voor de autonome volumegroei iets zwakker dan gedacht. Wel blijft Refresco een aantrekkelijke investering, onder meer door de sterke groei van co-packing, aldus KBC. Het advies is buy.

Rabobank (hold) sprak van een zwakke verslagperiode en gaat mogelijk zijn schattingen voor 2016 met circa 5 procent verlagen. Kepler Cheuvreux, met een buy-beoordeling, wees specifiek op Polen en Duitsland, waar het staken van contracten op de volumes woog.

Refresco noteerde omstreeks 10.40 uur 3,7 procent lager op 15,69 euro. Met een dip van 7 procent was eerder op de ochtend nog sprake van de grootste daling van het aandeel sinds de beursgang in maart 2015.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl