- Freedom Internet werd twee jaar geleden opgericht met als missie het waarborgen van burgerrechten en privacy op internet.
- Dat doet de internetprovider door zo privacy vriendelijk mogelijke keuzes te maken in hun producten en bedrijfsvoering, maar ook door maatschappelijke en politieke lobby en door deelname aan het publieke debat.
- Onlangs haalde het bedrijf met een crowdfundingcampagne 4 miljoen euro op voor verdere groei.
Een internetprovider waarbij de focus ligt op privacy en veiligheid. Dat klinkt als een contradictie, maar dat hoeft het niet te zijn, stelt Anco Scholte ter Horst van Freedom Internet.
De Nederlandse provider werd twee jaar geleden opgericht met als missie het waarborgen van burgerrechten en privacy op internet. Onlangs werd er met een crowdfundingcampagne 4 miljoen euro opgehaald voor verdere groei.
Oprichter Scholte ter Horst legt aan Business Insider uit wat zijn bedrijf precies doet en hoe het is om soms te moeten balanceren tussen integriteit en ondernemerschap.
Wat is Freedom Internet precies?
Scholte ter Horst: “We zijn in principe gewoon een internetprovider. Klanten kunnen bij ons niet alleen een internetabonnement afsluiten, maar ook televisie-, telefonie en email-abonnementen. En sinds kort bieden we ook een eigen webhostingservice aan.”
“We noemen onszelf de meest bewuste internetprovider van Nederland. We leveren gewoon kwalitatief goede internetdiensten maar strijden ook voor betere privacy en security.”
“Dat doen we door zo privacy vriendelijk mogelijke keuzes te maken in onze producten en bedrijfsvoering, maar ook door maatschappelijke en politieke lobby en door deelname aan het publieke debat.”
Hoe uit het verschil met andere providers zich in jullie dienstverlening?
“We zijn natuurlijk gebonden aan de huidige privacy- en dataopslagregelgeving en kunnen daardoor niet volledig anoniem internet aanbieden, maar bij alles wat we doen is de privacy van onze gebruikers leidend. Ons verdienmodel is het verkopen van abonnementen, niet van persoonsgegevens.”
“Om sommige persoonsgegevens kunnen ook wij niet heen. Als je je bij ons aanmeldt, hebben we natuurlijk je huisadres nodig. Maar we hoeven bijvoorbeeld niet te weten wat je burgerlijke staat is. We verwerken nooit méér persoonsgegevens dan strikt noodzakelijk is voor onze dienstverlening, en we loggen en bewaren minimaal. ”
“Naast privacy staat klantvriendelijkheid bij ons ook hoog in het vaandel. Wij zien onze gebruikers niet als klanten maar als leden. Dat betekent onder meer dat onze helpdesk bemenst wordt door professionals die de tools en de kennis hebben om problemen echt op te lossen. Een helpdesk die niet uitbesteed kan worden aan een callcenter met scripts. We nemen zoveel tijd als nodig om iemand helemaal te helpen.”
Jullie noemen jezelf een missie-gedreven bedrijf, wat houdt dat in?
“Dat houdt in dat het bij ons niet om winst gaat, maar om echt structureel iets te veranderen op het gebied van privacy en veiligheid op het internet.”
“Om te bewaken dat we dat nooit uit het oog verliezen, hebben we gezocht naar een organisatievorm die daar bij past. Onze hoofdaandeelhouder is daarom een stichting; die ziet erop toe dat wij ons aan onze missie houden.”
“Bij de crowdfundingscampagne die we onlangs deden, merkten we dat onze manier van werken ook een bepaald soort investeerders aantrekt. Uit onderzoek naar de motivatie van de 2.300 mensen die via deze manier in ons bedrijf hebben geïnvesteerd, blijkt dat het merendeel dit niet per se heeft gedaan voor het rendement maar om onze missie te steunen. Dat is precies zoals we het ooit voor ogen hadden toen we met Freedom Internet begonnen: dat onze doelgroep ook mede-eigenaar is van onze organisatie.”
“Op het moment dat we winst gaan maken – volgens onze planning zal dit in 2024 zijn - gaat 50 procent daarvan naar onze aandeelhouders en de andere helft naar de stichting. Dit geld zal dan gebruikt worden om andere bedrijven en initiatieven te sponsoren die passen bij onze missie.”
Maar uiteindelijk moet er ook geld verdiend worden toch?
“Natuurlijk is het belangrijk om een levensvatbaar bedrijf te runnen; we hebben uiteindelijk ook zoveel mogelijk gebruikers nodig om écht impact te kunnen maken. Daarbij lopen we regelmatig tegen dilemma’s aan. We zijn bijvoorbeeld geen groot fan van Facebook, maar we hebben ze wel nodig om mensen te bereiken.”
“Op zo’n moment gaan we met Facebook in gesprek over wat zij met de data doen die zij via ons genereren. Uiteindelijk hebben we een overeenkomst met hen gemaakt dat ze die data gebruiken voor betalingen, maar verder niet. Die afspraken kun je gewoon maken, maar veel bedrijven weten of doen dat niet.”
Wat zijn jullie plannen voor de toekomst?
“De 4 miljoen euro die we hebben opgehaald met onze crowdfunding gaan we vooral inzetten om meer klanten sneller te kunnen aansluiten. Vooralsnog zijn onze klanten vooral ‘techies’ en bewuste internetters die boven alles kiezen voor privacy, maar we willen ons nu ook gaan richten op wat wij ‘de zorgeloze internetter’ noemen. Deze groep - die niet alleen privacy belangrijk vindt, maar ook bereid is iets meer te betalen voor kwaliteit - weet ons nog niet zo goed te vinden.”
“Ik durf te zeggen dat we het kwaliteitsstempel dat je nodig hebt om een dergelijk grote groep te bereiken, inmiddels wel hebben verdiend. Dus daar gaan we ons op richten. Waarschijnlijk met een landelijke campagne, zodat we zo veel mogelijk mensen kunnen laten weten dat internet en privacy niet altijd recht tegenover elkaar hoeven te staan.”