Bij het beoordelen van beleggingsfondsen speelt het interview met een
fondsmanager een grote rol. Meerdere keren per week schuif ik daarom aan bij
een interview s die collega’s houden of ondervraag ik zelf fondsmanagers.

Natuurlijk kan veel informatie ook uit data en andere materialen gehaald
worden. Het blijkt echter dat een echte “live meeting” veel waarde toevoegt
en ondanks de tijd die ermee gemoeid is toch een efficiënte manier van het
overdragen van informatie is. Gelukkig maar.

Fondsmanager onder de loep
Een speciale tactiek bij het houden van interviews is er niet. We zorgen dat
we tijdens het vraaggesprek het licht in de rug hebben (niets is vervelender
dan met toegeknepen ogen de fondsmanager aan te staren) en proberen ons zo
goed mogelijk voor te bereiden. Als je vraagt waarom aandeel of obligatie X
recentelijk is afgebouwd, weet de fondsmanager dat hij door ons goed in de
gaten wordt gehouden.

Het spreken met fondsmanagers is vaak leuk omdat er interessante figuren
tussen zitten die je het hemd van het lijf mag vragen. Ik herinner me een
sessie met Ian Henderson van JPMorgan Global Resources die zo schitterend
over mijnen kan vertellen dat je zelf ook gaat verlangen om door een gat in
de grond te kruipen om de honderden meters diepe mijnen te inspecteren.

Drijfveren
Recentelijk was ik bij Skagen in Stavanger (Noorwegen). Naast de bijna
idyllische setting, is het verfrissend om bevlogen senior managers te
ondervragen naar hun drijfveren en de problemen waarmee ze worstelen. Vaker
spelen de visites zich af bij in minder exotische oorden en bezoeken we
managers in Amsterdam Zuid, Rotterdam of Den Haag terwijl industrieterreinen
in Nieuwegein en Gent niet worden overgeslagen.

In Nederland is Ad Schellen (vroeger Ohra nu Delta Lloyd) een interessant
heerschap. Wat kan die man enthousiast vertellen over ons energieprobleem en
de rotzooi die we maken op onze planeet. Maar gelukkig heeft hij die
bedrijven in de peiling die de oplossingen hiervoor aandragen.

Rolf Stout van BNP Paribas Obam hebben we jarenlang bezocht in verschillende
kantoren met verhuisdozen naast het bureau. Gepassioneerd kan hij vertellen
over zijn uitgangspunten die door de jaren heen nauwelijks zijn veranderd.
Als het te spannend wordt, loopt hij eventjes weg. Niet om zijn handen te
wassen, maar om op Bloomberg koersen te controleren.

Goed gesprek niet genoeg
De moeilijkste interviews zijn die waar je na een vorig gesprek de manager een
onvoldoende hebt gegeven. Soms begrijpen beheerders zelf ook dat ze tekort
zijn geschoten, maar vaker wordt niet begrepen dat een prettig en
onderhoudend gesprek niet altijd leidt tot een goede rating. Maar ja, we
zijn er niet om de manager een plezier te doen.

Onze edele plicht is om beleggers zo goed mogelijk voor te lichten, en als
fondsmanagers, hun spin doctors en hun chefs daarmee niet tevreden zijn, dan
zij dat zo. We hebben gemerkt dat de toon van de feedback vanuit
fondsaanbieders op onze kwalitatieve rating volledig gecorreleerd is met de
rating die we geven, en daarmee niet bijzonder relevant.

Wat we zoeken in een manager? Om de markt en de concurrentie te verslaan, moet
je in ieder geval iets doen wat een ander niet doet. Middelmatigheid werkt
hoogstens gemiddelde resultaten in de hand. Bevlogenheid, is ook iets
waarnaar we op zoek zijn. Uitstraling en visie is alleen niet voldoende.

Consistentie in de aanpak en ambachtelijkheid bij het onderzoeken van
bedrijven zijn minstens zo belangrijk. En bescheidenheid en integriteit
natuurlijk. Een fondsmanager beheert geld waarvoor normale mensen hard
gewerkt hebben en moet zich daarom niet al te veel in zijn hoofd halen.

Freddy van Mulligen is Hoofd Research Morningstar
Benelux

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl