De schade die is ontstaan door fraude met internetbankieren en pinnen is vorig jaar ondanks de sterke groei van elektronische betaalmethoden nagenoeg gelijk gebleven aan 2014.
Exclusief een groot incident in 2015 zou de schadepost 6 procent lager zijn uitgevallen. Dat maakte Betaalvereniging Nederland maandag bekend in zijn jaarverslag.
De totale strop kwam vorig jaar op 17,9 miljoen euro in vergelijking met het historisch lage niveau van 17,3 miljoen euro in 2014. De zogenaamde pas-opstuurfraude, waarbij criminelen zich voordoen als bankmedewerkers en burgers vragen hun pas op te sturen, resulteerde in een schade van 1,7 miljoen euro.
De dynamiek in het betalingsverkeer nam volgens de vereniging vorig jaar flink toe. Zo werd (digitaal) incassomachtigen ingevoerd en nam contactloos betalen een grote vlucht. Daarnaast werden voorbereidingen getroffen voor nieuwe betaalmethodes als zogenoemde instant payments, waarbij transacties tussen Nederlandse banken in seconden worden uitgevoerd, iDeal QR en iDIN.
Forse groei contactloos betalen
Maandelijks groeide het aantal contactloze transacties met bijna 25 procent. Ook werden vorig jaar de eerste tests uitgevoerd met iDeal QR, dat gebruikt maakt van de zwart-witte geblokte vierkantjes die codes bevatten en voor iDIN, een dienst van banken waarmee klanten zich bij andere organisaties online kunnen identificeren.
Bij banken is de veiligheid van internetbankieren een van de hoogste prioriteiten. Vorig jaar vonden er in Nederland ongeveer 1,5 miljard transacties plaats via internetbankieren met een totale waarde van circa 4900 miljard euro. De schadepost bij deze betaalmethode bedroeg 3,7 miljoen euro ofwel 0,0001 procent van de transactieomzet.
De hoge dreiging van fraude met internetbankieren ,,blijft echter onverminderd aanwezig'', aldus de vereniging. Tot nu toe heeft er evenwel geen fraude plaatsgevonden met de mobielbankieren-apps van banken.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl