Maatregelen tegen pasfraude bij betaalautomaten lijken hun vruchten af te werpen. De schade van skimming is inmiddels kleiner dan die van fraude bij internetbankieren.

De fraude in het betalingsverkeer is voor het tweede achtereenvolgende jaar flink gedaald. Dit maakten de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en Betaalvereniging Nederland, verantwoordelijk voor de uitvoering van het betalingsverkeer, dinsdag bekend.

Vorig jaar daalde de totale schade naar 33,3 miljoen euro, een afname van bijna 60 procent ten opzichte van 2012.

Skimming en internetbankieren

Uit de cijfers blijkt dat de schade als gevolg van skimming van betaalpassen met 76 procent is gedaald tot 6,8 miljoen euro. De schade door fraude met internetbankieren nam met 72 procent af tot 9,6 miljoen euro.

In 2012 bedroeg de totale schade door fraude in het betalingsverkeer nog 81,8 miljoen euro. In 2011 was dit zelfs 92,1 miljoen euro.

Het standaard blokkeren van bankpassen buiten Europa, het zogenoemde ‘geoblocking’, is zeer effectief gebleken in de strijd tegen skimming. Sinds deze maatregel in de loop van vorig jaar door alle grote banken is genomen, is de schade door skimming nog maar zeer beperkt (nog geen miljoen euro in de tweede helft van 2013).

EMV-chip

Eerder werd al de speciale EMV-chip ingevoerd, waardoor criminelen moeilijker rekeningen kunnen plunderen. Onder het regime van SEPA (één eurobetaalgebied) is EMV voorgeschreven als standaard voor betalingen en geldopnames in Europa. Sinds begin 2012 was het daardoor vrijwel onmogelijk om in Europa geld op te nemen met geskimde kaarten.

Ondanks de daling zien de banken nog steeds een onverminderd hoge dreiging van fraude met internetbankieren, zeiden NVB-voorzitter Chris Buijink en directeur Piet Mallekoote van de Betaalvereniging tijdens de presentatie van de cijfers. Dat heeft te maken met het blijvend grote aantal fraudepogingen.

Banken investeren daarom vele miljoenen euro’s in de aanpak van criminaliteit. Ze zijn daardoor steeds beter in staat om fraudepogingen vroegtijdig te signaleren en te voorkomen. Ook zijn consumenten zich in toenemende mate bewust van risico’s, mede dankzij de publiekscampagne ‘Veilig bankieren’ van de banken.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl