De Franse staat overweegt alsnog zijn belang van ruim 14 procent in Air France-KLM te verkopen. Ook staatsdeelnemingen in telecombedrijf Orange en de auto-industrie worden mogelijk van de hand gedaan.

Dat schrijft de Franse zakenkrant Les Echos op basis van bronnen bij het ministerie van Financiën.

Parijs benadrukte eerder juist niet van plan te zijn om zijn belang in het luchtvaartconcern van de hand te doen. Volgens de krant wil Frankrijk een vinger in de pap houden bij strategische sectoren zoals defensie en nucleaire activiteiten, in grote nationale openbare dienstverlenende bedrijven en in bedrijven die een “systeemrisico” vormen.

De verkoop van alles dat niet in deze drie categorieën valt, is volgens de bronnen bespreekbaar.

De regering in Parijs staat voor een nieuwe golf privatiseringen. Daarmee moeten miljarden worden opgehaald. De opbrengst van de verkopen zal worden aangewend voor het aflossen van staatsschuld en het opbouwen van het Franse staatsinvesteringsfonds.

Eerder werd al gemeld dat de Franse staat zijn belangen in energiebedrijf Engie, luchthavenexploitant Aéroports de Paris en kansspellenonderneming La Française des Jeux van de hand wil doen.

Nederlandse belang

Vorige week zei Tweede Kamerlid Jan Paternotte (D66) dat Nederland haar belang in KLM moet verkopen, mits de Franse overheid dat ook doet met haar aandelen. Zo zou de luchtvaartmaatschappij minder door staatsbemoeienis geplaagd moeten worden en kan het langslepende arbeidsconflict met de piloten tot een einde komen.

"Wat KLM het meest zou helpen is dat de Franse staat zich echt terugtrekt uit het bedrijf. Zonder staatseigendom en zonder overheidssteun aan de horizon hebben ook de piloten van Air France er vooral belang bij het concern sterker te maken, en dat is precies wat KLM nodig heeft", zei Paternotte, erop doelend dat de Franse overheid het concern niet zo snel meer te hulp zal schieten zonder aandelen.