Air France-KLM moet de nodige inspanningen leveren om op hetzelfde concurrerende niveau als Lufthansa en anderen te komen. Gebeurt dat niet, dan is de toekomst van de luchtvaartcombinatie in gevaar en loopt deze zelfs het risico te verdwijnen.
Dat zei de Franse minister van Financiën en Economie Bruno Le Maire tegen de zender BFM-TV.
En mocht Air France-KLM echt in een crisis van die omvang terechtkomen, dan zal de Franse overheid het concern niet redden. ,,Een herkapitalisatie kost de Fransen geld. En ik neem geen geld van de Fransen om dat in een bedrijf te stoppen dat niet op het gewenste niveau competitief is”, aldus de minister.
Le Maire reageerde op de stakingen bij Air France. De medewerkers vinden dat ze al tijden te weinig geld krijgen en willen daarom een significante loonsverhoging van 5 procent in één keer. De eisen die de bonden stellen zijn verder ongerechtvaardigd, aldus de minister. De werknemers moeten hun verantwoordelijkheid nemen, voegde hij daaraan toe.
Topman Air France-KLM weg
Afgelopen vrijdag kondigde het concern aan dat topman Jean-Marc Janaillac van Air France-KLM opstapt. De luchtvaartcombinatie ging maandag direct onderuit op de Amsterdamse beurs. Na de opening zakte de koers van het aandeel Air France-KLM met 13 procent, het grootste koersverlies sinds negen jaar.
De verdere gevolgen van het vertrek van Janaillac voor KLM zijn nog niet direct in te schatten. KLM-baas Pieter Elbers wilde daar nog niet op ingaan en wacht een overleg van het bestuur, komende woensdag, eerst af.
Janaillac speelde het loonconflict bij Air France hard, door zijn lot te verbinden aan de uitkomst van een stemming over het finale loonbod. Die gok pakte volkomen verkeerd voor hem uit. Het zusterbedrijf van KLM heeft al sinds februari te maken met stakingen. De tot nu toe dertien stakingsdagen hebben het concern al zeker 300 miljoen euro gekost.
In Nederland bereikten de bonden wél al en zonder stakingen een akkoord over een loonsverhoging bij KLM. In Frankrijk lijkt dat nu verder weg dan ooit. ,,De Franse bonden zullen zich nu sterker voelen en zullen niet meer zo snel akkoord gaan met voorstellen van de directie'', zo vatte FNV-bestuurder Leen van der List het Franse 'non' voor het loonvoorstel samen.
Air France vaagt wint KLM weg
De stakingen eisen hun tol voor het moederbedrijf. Air France-KLM presenteerde vrijdag kwartaalcijfers die door kenners werden gezien als een winstalarm. Het concern draait onder meer door de stakingen verlies. En het grootste deel van de stakingskosten vielen nog buiten het kwartaal en steken dus later nog de kop op.
De dagelijkse leiding van Air France-KLM komt nu in handen van Air France-baas Franck Termer. De Franse overheid deed in een verklaring een beroep op het verantwoordelijkheidsgevoel van alle betrokkenen om uit deze situatie te komen. Elbers van KLM riep ook op tot steun en solidariteit.
Het eerste kwartaal van het jaar werd door de luchtvaartcombinatie afgesloten met een operationeel verlies van 118 miljoen euro, waar het tekort een jaar eerder 33 miljoen euro bedroeg. De impact van de stakingen was 75 miljoen euro.
De acties bij Air France zijn een hard gelag voor het moederbedrijf, en in het bijzonder voor KLM. De Nederlandse maatschappij profiteerde in de eerste maanden van het jaar van een sterke vraag naar vliegtickets. De gunstige marktomstandigheden zorgden er voor dat het operationele resultaat van KLM bijna verdubbelde tot 60 miljoen euro. De omzet steeg met 7,4 procent tot 2,4 miljard euro.