Altice heeft afgelopen kwartaal zowel de omzet als het aangepaste bedrijfsresultaat (ebitda) zien dalen. Vooral krimp in Frankrijk, dat veruit de grootste markt is voor Altice, drukte het resultaat. Dat bleek uit de woensdag gepubliceerde cijfers van het kabelconcern.
De totale omzet kwam uit op 4,3 miljard euro. Dat was 2,7 procent minder dan een jaar eerder. In Frankrijk zag Altice de opbrengsten ruim 6 procent lager uitvallen tot 2,6 miljard euro. Daartegenover stond wel een omzetstijging van 1,3 procent op internationale markten tot 1,1 miljard en een plus van 9 procent voor Suddenlink in de Verenigde Staten, dat een omzet van 570 miljoen euro behaalde.
Het bedrijfsresultaat viel 0,9 procent lager uit op 1,6 miljard euro. Ook hier viel het resultaat in Frankrijk in negatieve zin op met een min van 9 procent tot 851 miljoen euro. De overige markten presteerden juist beter.
Sport en entertainment
Altice kampt in Frankrijk onder meer met hevige concurrentie van andere aanbieders als Iliad, en Bouygues Telecom. Door te investeren in sport en entertainment hoopt de Franse Altice-tak Numericable-SFR meer klanten te verleiden om geld uit te geven na jaren van prijsoorlogen.
Topman Dexter Goei sprak van een uitdagend kwartaal in met name Frankrijk. Wel denkt hij dat door versnelde investeringen in het netwerk maar ook in andere diensten de resultaten gedurende het jaar zullen verbeteren. Verder verwacht Goei dat de overname van Cablevision nog dit kwartaal zal worden afgerond.
Altice hield vast aan zijn vooruitzichten voor het hele jaar. Het verwacht op vergelijkbare basis een verbeterende trend in de omzet. Bij de presentatie van de jaarcijfers gaf Altice aan dat de geschoonde ebitda naar verwachting rond de 5 procent zal toenemen. Wel zullen de versnelde investeringen de operationele vrije kasstroom drukken.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl