Franchisen als winkelconcept, overgewaaid vanuit Amerika, is ook in Nederland
vanuit de win-win-gedachte populair: een bestaand concept én individueel
ondernemerschap vinden elkaar.

Maar niet elke ondernemer is geschikt om een concept dat door anderen is
uitgedacht te exploiteren. Begin bij je zelf: is franchise wel de
samenwerkingsvorm die bij mij past? Wegen de voordelen van een sterk concept
op tegen de beperkingen die je als ondernemer te wachten staan? Kun je er
bijvoorbeeld tegen als je assortiment niet door jezelf kan worden bepaald?

Goede franchiseformules
Vooral franchiseformules met een duidelijke identiteit, waarin zaken strak
zijn geregeld, in het belang van de continuïteit van de formule en de
franchisenemers, doen het goed.

Welke zaken dat precies zijn, verschilt per formule. Veelal gaat het om de
inkoop, marketing, financiële processen, automatisering, kwaliteit,
afspraken nakomen en de begeleiding van franchisenemers.

Als franchisenemer bepaal je voor een belangrijk deel zelf of je succesvol
bent. Tenminste, als het concept goed is. Vaak wordt er door de
franchisegever veel werk uit handen genomen, zodat je kunt doen waar het om
gaat: “ondernemen en geld verdienen”.

Passende samenwerking
Het is heel belangrijk dat je een organisatie kiest, die bij je past. Niet
alleen qua branche, maar ook qua type samenwerking. De onderlinge afspraken,
verantwoordelijkheden en vrijheidsgraden verschillen per formule nogal.

Oriënteer je dus op verschillende formules en zorg dat je alle benodigde
informatie krijgt. Dit betreft niet alleen de franchiseovereenkomst, maar
zeker ook zaken als het franchisehandboek, de omzet-, kosten- en
winstprognoses. Stel veel vragen.

Indien een franchisegever het met jou ziet zitten, wil dat niet meteen zeggen
dat je geschikt bent voor de betreffende formule of voor het werk dat je te
wachten staat. Kijk dus kritisch naar je zelf.

Praat met bestaande franchisenemers van een formule en check hoe de
organisatie functioneert. Worden afspraken nagekomen? Hoe is de begeleiding?
En de ondersteuning?

Neem de tijd
Ga niet alleen af op het goede gevoel en gesprekken, maar teken pas een
samenwerkingsovereenkomst, als de afspraken zakelijk en professioneel in
elkaar steken en cijfers het succes bevestigen. Neem de tijd om een goede
keuze te maken, het gaat immers om je toekomst.

Een adviseur kan je helpen een passende formule te vinden en optreden als
kritisch geweten. Deze kan ook behulpzaam zijn bij het screenen van
overeenkomsten, handboeken, franchiseformules en bij de vervolgstappen.

Arie Uyttenbroek is franchise- en retailspecialist bij MKB
Adviseurs
(www.mkbadviseurs.nl).

op 8 en 9 april 2011 vindt in Baarn de jaarlijkse franchise & formulebeurs
plaats waarbij formules en ondernemers elkaar kunnen ontmoeten. Zie: www.ikwordondernemer.nl

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl