De ‘Appie Days’ van twee weken geleden bij Albert Heijn heeft bij veel winkels niet of nauwelijks extra omzet opgeleverd. De campagne waarbij klanten met dag- en weekaanbiedingen en grote herkenbare neonletters naar de supermarkt gelokt moeten worden voldeed niet aan de verwachtingen, volgens cijfers van AH in handen van vaksite Distrifood.
In sommige gevallen waren de resultaten zelfs bijna 10 procent minder dan waar Albert Heijn vooraf op had gerekend. Franchisers tonen zich ontevreden: “Bij ons was het niet goed, een matige omzet. En ook de landelijke cijfers tonen aan dat het niet sterk was”, aldus een ondernemer tegen Distrifood.
Tijdens de ‘Appie Days’ die vorig jaar maart voor het eerst plaatsvonden wisselen de dagaanbiedingen elke dag en zijn veel producten tientallen procenten goedkoper. Ook zijn er aanbiedingen als 1+1, 2+2 en 1+2 gratis.
Maar door het uitblijven van een omzetpiek haalt Albert Heijn het verwachte resultaat sinds begin dit jaar niet, schrijft Distrifood.
De supermarktketen zelf ontkent dat de ‘Appie Days’ zijn tegengevallen. “De campagne is conform onze verwachtingen verlopen. De dagaanbiedingen waren sterk en zijn boven verwachting goed verkocht”, stelt AH-woordvoerder Ronald van der Aart tegen de vaksite. Maar exacte cijfers wil hij niet noemen: “Over de concrete omzetten en resultaten van campagnes doen we nooit mededelingen.”
Prijzenslag op de versafdeling
Tijdens de 'Appie Days' ging Albert Heijn ook mee in de prijzenslag op de versafdeling met de concurrerende supermarktketens Plus en Jumbo. Zo dook de komkommer met 0,99 euro onder de psychologische grens van 1 euro en daalde de prijs van een bloemkool van 2,69 euro naar 2,09 euro. Toch blijven de groenten bij Plus en Jumbo tijdens deze versoorlog goedkoper.
Het groente- en fruitsegment is steeds belangrijker voor Nederlandse supermarkten. Bijna 13 procent van de totale omzet komt uit de verkoop van groente en fruit, blijkt uit cijfers van marktonderzoeker GfK.
De volgende 'Appie Days' vinden hoogstwaarschijnlijk eind mei plaats, maar de exacte datum maakt Albert Heijn pas kort van tevoren bekend.
Lees meer:
- Albert Heijn doet een test met een apart schap voor misvormde groente
- Hoe goedkoop is online supermarkt Picnic nou echt? We deden de test
- Wijn van Aldi en Lidl is goedkoop, maar toch lekker – zo krijgen ze dat voor elkaar
- Wij mochten kijken in het hypermoderne distributiecentrum van Albert Heijn
- Aldi heeft twee winkels in een nieuw, luxer jasje gestoken – zo ziet dat eruit