Koopjesketen Marskramer werd afgelopen april door het Blokker-concern verkocht aan familiebedrijf Audax. Die levert aan de franchisenemers onvoldoende spullen, zodat ondernemers zelf op pad moeten om te zorgen dat ze voldoende voorraad hebben.
Dat stellen enkele franchisenemers van Marskramer maandag tegenover het Financieele Dagblad.
De nieuwe eigenaar Audax is van huis uit een mediabedrijf met printtitels als HP/De Tijd en Weekend. Daarnaast bezit Audax ook de boekhandelketen AKO. Met de overname van koopjeswinkel Marskramer, die 44 vestigingen kent, begeeft Audax zich op een nieuw terrein.
Te weinig spullen in de winkels bij Marskramer
Tegenover het FD klagen een aantal franchisenemers dat Audax, in tegenstelling tot Blokker, onvoldoende in staat is om te zorgen voor een basisvoorraad: “We zijn verkocht aan iemand zonder spullen”, zegt één van de ondernemers, die niet met naam genoemd wil worden. Franchiser Stephan Verzijlbergen uit Breukelen voegt daar tegenover de krant aan toe: “Audax levert 160 artikelen terwijl ik er 4.000 nodig heb.”
Een woordvoerder van Audax erkent in een reactie tegenover het FD dat de levering aan franchisenemers niet optimaal verloopt: “De goederenbeschikbaarheid is voor een gedeelte helaas niet zoals wij dat zouden wensen.”
Topman Casper de Nooijer benadrukte maandag in een verklaring dat Audax alles op alles zet om dit zo spoedig mogelijk op te lossen.
De Nooijer wijst erop dat Audax geen leverancier is van huishoudelijke goederen, maar een logistiek platform. Zijn bedrijf is wel actief bezig met het zoeken van nieuwe leveranciers. Ook is een stuk van de voorraad van Blokker overgenomen.
De strategische heroriëntatie van de onderneming is met de overname van Marskramer overigens nog niet klaar, zei CFO Jeroen Naalden eerder dit jaar tegen de site CFO.nl. “Audax blijft zich oriënteren op de markt. Of we fusies of overnames doen, hangt af van synergieën en uiteraard de prijs versus de terugverdientijd van de mogelijke transactie.”