De nettowinst van Wessanen kwam uit op 5,1 miljoen euro, tegen 1,7 miljoen in het eerste kwartaal van 2012. Het genormaliseerd operationeel resultaat bedroeg 9,3 miljoen euro, tegen 2,9 miljoen vorig jaar. De omzet ging met circa 1 procent omhoog tot 172,5 miljoen euro, tegen 170,6 miljoen euro een jaar geleden.

Wessanen, die onder meer de merken Zonnatura, Merza en de Rit in bezit heeft, kondigde vrijdag ook aan het Franse natuurvoedingsbedrijf France Alter Eco over te nemen. Financiële details van de acquisitie werden niet gegeven. France Alter Ego verkoopt circa 100 producten in zowel supermarkten als natuurvoedingswinkels en heeft een jaaromzet van ruim 16 miljoen euro. De Noord-Amerikaanse activiteiten van France Alter Ego komen niet in handen van Wessanen.

Overnames

Wessanen kijkt uit naar mogelijke overnames van bedrijven met een omzet tussen de 15 en 20 miljoen euro, zo liet financieel topman Ronald Merckx aan AFN weten. Iets grotere ondernemingen worden ook niet uitgesloten, ,,maar wij kijken wel kritisch”. Merckx zei dat Wessanen voor acquisities geen vastomlijnd bedrag in gedachten had.

Wessanen zette vorig jaar een groot herstructureringsprogramma in, die zowel de natuurvoedingsactiviteiten in Europa, als de diepvriestak van het onderneming raakt. Dat programma verloopt voorspoedig, meldde Wessanen. De herstructurering moet vanaf 2014 een jaarlijkse besparing opleveren van 15 miljoen euro.

Grocery

In het eerste kwartaal presteerde de tak Grocery, dat natuurproducten levert aan supermarkten, opnieuw sterk met een omzetgroei van 6,8 procent tot 70,9 miljoen euro. Op autonome basis bedroeg de groei 1,7 procent. De operationele winst, waarover geen concrete details werden verstrekt, ging ,,duidelijke omhoog''.

De divisie Health Food Stores, waaronder natuurwinkels vallen, zag de omzet op autonome basis met 1,5 procent wegzakken tot 52,8 miljoen euro. Volgens Wessanen is de trend in Duitsland positief en lijkt er na een reorganisatie ook herstel te zitten in de Franse activiteiten. Wessanen heeft daar met een sterke focus op merken een voet tussen de deur gekregen bij een grote natuurwinkelketen.

Benelux

In de Benelux was echter wel een al eerder in gang gezet verlies van winkels voelbaar. Ook in het eerste kwartaal liep er volgens Merckx omzet weg, doordat franchisers overstapten naar een andere groothandel of formule. Wessanen concentreert zich in Nederland op de Natuurwinkel-formule, waarvan er nu 14 winkels open zijn. De operationele winst van HFS ging in het eerste kwartaal omhoog.

Dieprviestak IZICO, recent gevormd uit een fusie van Beckers Benelux en Favory, is volgens Wessanen goed op weg om een bedrijf te worden en boekte een omzetstijging van 1,4 procent. ,,Er worden echt stappen vooruit gezet'', aldus Merckx.

De Amerikaanse drankentak ABC zag de omzet juist met bijna 9 procent dalen. Een wat 'softe' start van het jaar, zei de financieel topman . Hij benadrukte dat de tak wel het marktaandeel van 50 procent heeft weten vast te houden in de VS en dat het jaar pas gemaakt of gebroken wordt in het 2e en 3e kwartaal. Merckx zei ,,alle vertrouwen'' te hebben in een goed jaar, omdat ,,alle ingrediënten daarvoor aanwezig zijn''.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl