Het Amerikaanse internetbedrijf Yahoo heeft zijn winst afgelopen kwartaal zien exploderen door de verkoop van een deel van zijn belang in zijn Chinese branchegenoot Alibaba. De omzet steeg daarnaast dankzij een toename van de inkomsten uit mobiele diensten.
Yahoo presenteerde dinsdag een nettowinst van 6,8 miljard dollar (5,4 miljard euro) over het derde kwartaal, tegen 297 miljoen dollar een jaar eerder. Die grote winst kwam vooral door de beursgang van Alibaba in New York, die Yahoo als medeverkoper 6,3 miljard dollar opleverde. Yahoo zag zijn omzet vorig kwartaal met 1 procent stijgen tot 1,15 miljard dollar.
Topvrouw Marissa Mayer sprak van een “solide kwartaal”. Ze wees daarbij vooral op de vorderingen die de mobiele diensten, waarin veel wordt geïnvesteerd, maakten. Met een verwachte omzet van 1,2 miljard dollar over heel 2014 leveren die volgens haar nu een belangrijke bijdrage aan de totale opbrengsten van het bedrijf.
De resultaten van Yahoo overtroffen de verwachtingen van analisten. Die meevaller kan een steun in de rug betekenen voor Mayer, die afgelopen tijd op de korrel werd genomen door de activistische aandeelhouder Starboard Value. Die eist dat Yahoo waarde voor aandeelhouders creëert door het bedrijf op te splitsen of de mogelijkheden voor een fusie met AOL te onderzoeken.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl