Na een scherpe daling in coronajaar 2020 verwachten economen van ING dit jaar een herstel in de autoverkopen.
Het gaat hierbij ook om uitgestelde vraag, dus om mensen die de aankoop vorig jaar nog vooruit hebben geschoven.
De opleving betekent echter niet dat de verkopen het niveau van vóór de coronacrisis zullen halen.
Door de komst van betaalbare elektrische modellen verwachten economen vooral een fors hogere vraag naar dit type auto’s.
De autoverkopen zullen dit jaar na een sterke daling weer aantrekken. Dat verwachten economen van ING. In 2020 liep het aantal registraties van nieuwe wagens nog met 20 procent terug, maar uitgestelde vraag zal dit jaar voor een stijging zorgen.
Een deel van de potentiële kopers die vorig jaar geen auto kon bemachtigen, wil dit alsnog.
Ondanks de verwachte groei blijft de autobranche onder druk staan van de economische crisis. Het aantal verkochte auto’s zal ook dit jaar fors minder zijn dan er in andere jaren werd verkocht.
ING gaat ervan uit dat dit jaar ongeveer 390.000 nieuwe auto's op kenteken worden gezet. Het gemiddelde lag de afgelopen tien jaar op jaarlijks 435.000 voertuigen.
Het afgelopen jaar daalde de vraag bij consumenten, maar ook andere factoren zorgden ervoor dat er een scherpe daling te zien was. Auto's konden door fabriekssluitingen tijdelijk niet worden geleverd en showrooms moesten gedwongen dicht.
Elektrisch rijden steeds belangrijker
Een licht herstel betekent in de ramingen van de economen dus nog geen terugkeer naar de oude cijfers. Zo speelt er bijvoorbeeld mee dat thuiswerken de vraag naar zakelijke leaseauto's raakt. Daarnaast zullen minder mensen een nieuwe auto kunnen betalen, als de verwachte stijging van de werkloosheid doorzet.
Door de komst van betaalbare elektrische modellen verwachten onderzoekers vooral een fors hogere vraag naar dit type auto's.
De brancheverenigingen voor autobedrijven BOVAG en RAI Vereniging kwamen onlangs ook met prognoses voor 2021. Zij voorspellen dat dit jaar 400.000 nieuwe personenauto's worden verkocht.