- De verkoop van gebruikte auto’s lag in oktober 12,3 procent hoger dan een jaar eerder, zo meldt branchevereniging Bovag.
- Hoewel driekwart van de dit jaar verkochte occasions nog een benzineauto betreft, groeit het marktaandeel van elektrische modellen en hybrides.
- Dat komt omdat het aanbod van stekkerauto’s dat uit de lease komt, toeneemt.
- Lees ook: Het aanbod van elektrische auto’s stijgt, waardoor de prijzen dalen – maar toch happen consumenten niet
De verkoop van occasions lag in oktober 12,3 procent hoger dan een jaar eerder, meldt branchevereniging Bovag. Er wisselden in oktober 177.444 gebruikte auto’s van eigenaar, tegen 158.003 een jaar eerder.
Kijken we naar de eerste tien maanden van dit jaar dan steeg de verkoop van occasions met 9,4 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Er werden tussen januari en oktober in totaal 1.712.036 gebruikte auto’s verkocht.
Er was vooral een grote stijging te zien bij elektrische auto’s. Er wisselden de afgelopen tien maanden 36,9 procent meer elektrische auto’s van eigenaar dan een jaar eerder. Het marktaandeel van de elektrische auto’s in de occasionverkoop is nu 3,9 procent.
Die ontwikkeling is te verklaren uit het feit dat het aanbod van gebruikte elektrische auto’s dat uit de lease komt toeneemt. Een deel daarvan gaat naar de export, maar het grootste deel gaat naar de occasionmarkt.
3 op de 4 occasions rijdt nog op benzine
Toch blijft het marktaandeel benzineauto’s in de occasionverkoop met 75,8 procent nog verreweg het grootst, gevolgd door hybride, vol-elektrisch en diesel.
Marktaandelen per brandstoftype in de occasionverkoop tussen januari en oktober 2024 (met tussen haakjes dat van vorig jaar):
1. Benzine - 75,8% (78,5%)
2. Hybride - 12,4% (8,8%)
3. Vol-elektrisch - 3,9% (3,2%)
4. Diesel - 6,8% (8,5%)
5. LPG - 0,9% (1,0%)