- Aandelen van autofabrikant Ford zijn dit jaar met 65 procent gestegen, mede door optimisme over de strategie van Ford voor elektrisch rijden.
- Intussen gaat het aandeel Tesla dit jaar de andere kant op, met een daling van 14 procent sinds de start van 2021.
- Data uit de technische analyse suggereren dat het aandeel Ford verder gaat uitlopen op Tesla.
In 2019 en 2020 deed het aandeel Tesla het beter dan Ford. Die trend lijkt echter te keren, nu beleggers de elektrische inspanningen van de 117 jaar oude automaker beginnen op te merken.
Aandelen van het klassieke autoconcern Ford zijn dit jaar met 65 procent gestegen, wat schril contrasteert met de daling van 14 procent die de maker van elektrische auto’s Tesla tot nu toe beleeft.
Ford heeft duidelijk de kunst van Tesla afgekeken: zowel klanten als beleggers kijken reikhalzend uit naar de stekkerauto’s die van lopende band zullen gaan rollen bij Ford.
Ford is fiks in waarde gestegen sinds de automaker zijn elektrische F-150 Lightning pick-uptruck deze maand presenteerde.
Ford zegt met het aanbod van elektrische voertuigen te willen opschalen en mikt in 2030 op een vloot waarvan 40 procent elektrisch zal zijn.
Ford vertrouwt erop dat de F-150 kan concurreren met Tesla's Cybertruck, zo blijkt uit een onderzoek van zakenbank JPMorgan. Tegen analisten van JPMorgan gaf het management van Ford aan dat klanten een product willen "dat op een truck lijkt en niet op een wetenschappelijk experiment."
De recente koersperformance van Ford is des te opmerkelijker wanneer je bedenkt dat de aandelen Tesla de afgelopen twee jaar met 1.500 procent in waarde stegen, terwijl die van Ford met 'slechts' 49 procent klommen.
Tesla werd door de stijging kortstondig meer waard dan de negen grootste automakers bij elkaar opgeteld.
Ford versus Tesla: koersbeeld
Data uit de technische analyse van aandelen suggereren dat Ford de komende tijd beter kan blijven presteren dan Tesla op de beurs.
De onderstaande grafiek geeft de relatieve performance weer tussen Ford en Tesla. Hierbij zijn twee lijnen te zien: de rode lijn geeft het 200-daags gemiddelde van de relatieve performance weer en de blauwe lijn het 50-daags gemiddelde.
In algemene zin geldt dat een dalende lijn betekent dat dat het aandeel Ford slechter presteert dan Tesla; een stijgende lijn vertelt het omgekeerde verhaal.
In de grafiek is te zien dat de blauwe lijn (50-daags gemiddelde) sinds februari is gaan stijgen: dus op 50-daags basis is Ford vanaf dat moment beter gaan presteren dan Tesla. Sinds medio april is de blauwe lijn ook boven de rode lijn uitgekomen. Dus het 50-daags gemiddelde ligt nu boven het 200-daags gemiddelde.
De rode lijn van het 200-daags gemiddelde is nog niet aan het stijgen, maar de ontwikkeling van het 50-daags gemiddeld duidt wel op een kerende trend.
Aangezien het om een grafiek van de prestaties van Ford en Tesla ten opzichte van elkaar gaat (relatief dus), betekent dit niet dat het aandeel Tesla niet kan gaan stijgen. De grafiek suggereert alleen dat als beide aandelen stijgen, Ford sneller stijgt, of als beide aandelen dalen Ford minder hard daalt.
Ford heeft overigens nog heel wat terrein te herwinnen op Tesla. De huidige marktwaarde van Ford bedraagt zo'n 51 miljard dollar, tegen ongeveer 600 miljard dollar voor Tesla.