Ford stopt met de productie van auto’s in Australië wegens de sterke stijging van de Australische dollar.

Die ondermijnt de mogelijkheden om te concurreren met auto’s die uit andere landen worden geïmporteerd. Daarmee komt na 90 jaar een einde aan de fabricage van Fords in het land, waarmee oprichter Henry Ford destijds begon.

Ford Australië heeft te maken met kosten die het dubbele zijn van de kosten die de autofabrikant maakt in Europa. Ten opzichte van de Aziatische divisies zijn de kosten vier keer zo hoog, zei de Australische topman Bob Graziano donderdag. Hij kondigde het schrappen aan van 1200 banen bij de Fordfabrieken in Melbourne en Geelong vanaf oktober 2016.

De waarde van de Australische dollar is het afgelopen jaar ten opzichte van de Japanse yen met 28 procent gestegen. Dat belemmert de export van in Australië geproduceerde auto’s, terwijl op het binnenlandse speelveld de concurrentie met goedkopere importauto’s moordend is.

Ford, dat in 1925 in het ten westen van Melbourne gelegen Geelong begon met de assemblage van de T-Ford, is de kleinste van de drie in Australië gevestigde autofabrikanten. De andere zijn Toyota en General Motors.

Nu Ford heeft besloten heeft de stekker eruit te te trekken, vrezen analisten voor een domino-effect in de hele auto-industrie, die direct werk biedt aan 45.000 mensen. Nog eens 250.000 banen zijn afgeleid van aanverwante activiteiten.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl