Dat schrijft de Wall Street Journal.
Ford introduceert tijdens een belangrijke autobeurs de komende maand
automodellen die automatisch inparkeren.
Noodzaak
Daarmee volgt het merken als Lexus en – hier in Europa – Volkswagen, die het
automatisch inparkeren al een tijdje als extra accessoire installeren.
Daarnaast wil Ford een sprong maken op het gebied van in-car entertainment.
Het sloot onlangs een deal met Microsoft om het zogenaamde ‘Sync’-concept in
te voeren.
Met dat systeem kan een autobestuurder via gesproken bevelen de mobiele
telefoon, de iPod en de autoradio aansturen.
Voor Ford zijn de innovaties noodzakelijk. De automaker bleef de afgelopen
jaren achter op diverse ontwikkelingen die consumenten en bedrijven aan het
hart gingen, zoals zuiniger rijden en milieuvriendelijkheid.
Uit de gratie
De twee andere grote Amerikaanse automakers, General Motors en Chrysler,
bleven ook achter. Dat zorgde ervoor dat de helft van alle Amerikaanse
consumenten niet langer een Ford, Chrysler of GMC-auto wilde kopen.
Men opteerde liever voor Japanse, of zelfs Europese merken.
Op het gebied van zuiniger rijden wil Ford ook een inhaalslag maken. Tijdens
de North American International Auto Show in Detroit, deze januari, wil Ford
de Ford Fusion introduceren, een hybride auto (verbrandingsmotor en
batterij) die moet concurreren met de in Amerika populaire Toyota Camry.
Ford beweert dat de nieuwe Fusion vele malen zuiniger is dan de Camry.
Problemen
Ford, General Motors en Chrysler staan moeilijke tijden te wachten. De
automakers bleven niet alleen achter op het gebied van innovatie aan de
voorkant, ook aan de achterkant - het kostenplaatje van het bedrijf - werd
jarenlang te weinig gedaan.
Daarom moeten de drie bedrijven nu de hand ophouden bij de Amerikaanse
overheid om te overleven. De nieuwe Amerikaanse president, Barack Obama,
heeft gezegd bereid te zijn tot steun, maar stelt wel als voorwaarde dat de
automakers innoveren en 'vergroenen'.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl