- Ford haalt vanaf volgend jaar de Fiesta uit productie. De kleine auto past niet langer bij de toekomstvisie van het merk.
- De Fiesta bestaat al sinds 1976 en werd destijds geïntroduceerd als een kleine, zuinige auto die niet inleverde op rij-eigenschappen.
- Bijna 50 jaar later is dat nog steeds hetgeen waar de Fiesta om bekend staat. We nemen je mee door het bestaan van een van de populairste hatchbacks ooit.
- Lees ook: Ford bouwde een absurd snelle elektrische bestelbus met meer pk’s dan een Bugatti – de SuperVan
In oktober kondigde Ford aan dat het in 2023 stopt met de productie van populaire Fiesta. De kleine auto past niet meer in de toekomstvisie van het merk, dat vanaf 2030 alleen nog maar volledig elektrische auto’s wil produceren. De Fiesta zal dan ook vervangen worden door een compleet nieuw model.
Sinds de eerste Fiesta in 1976 van de band rolde, bouwde Ford er meer dan 22 miljoen. Een flink aantal, dat het model ook meerdere malen de titel ‘best verkochte kleine auto van Europa’ opleverde.
In de jaren ’70 maakten mensen kenbaar zuiniger te willen rijden. Maar inleveren op rijgedrag wilden ze niet. Daarop startte Ford in 1972 ‘Project Bobcat’, dat enkele jaren later leidde tot de geboorte van de Ford Fiesta. Bijna 50 jaar later rijden we nog steeds rond in het resultaat van het succesvolle project dat al die jaren aan de kernwaarden heeft weten vast te houden: een zuinige auto die niet inlevert op rijgedrag.
Toch valt nu het doek voor de populaire hatchback. Daarom nemen we je graag nog eens mee door de historie van de Ford Fiesta, van begin tot nu. Bekijk de slideshow!
De historie van de Ford Fiesta, van 1974 tot 2022
De historie van de Ford Fiesta, van 1974 tot 2022
-
Net als bij de meeste automodellen, werd de Ford Fiesta eerst helemaal uit klei gemaakt. Dit was in 1974, nog voordat de auto in 1976 op de weg verscheen.
Het kleine autootje werd ontwikkeld omdat benzineprijzen de pan uit rezen en mensen zaten te springen om een zuinige auto. In 1972 begon de ontwikkeling van de Fiesta, die toen nog niet zo heette. Hij ging toen nog door het leven als ‘Project Bobcat’.
Foto: Ford Nederland
-
In 1975 werd de allereerste Ford Fiesta gepresenteerd aan het publiek. De naam ‘Fiesta’ was gekozen door niemand minder dan Henry Ford II. Het was een verwijzing naar de nieuwe connectie tussen Ford en Spanje.
Foto: Ford Nederland
-
Het hoekige karretje kwam in eerste instantie als driedeurs auto op de markt. Aangedreven door een 1-liter viercilindermotor die 45 pk leverde. Er waren ook krachtigere motoren met wat meer slagvolume te kiezen, maar het vermogen voor de normale Fiesta’s kwam nooit boven de 66 pk.
Foto: Ford Nederland
-
Dat de Fiesta een succes was, bleek wel uit de verkoopcijfers. Ford had in de korte periode tot 1980 al 1 miljoen Fiesta’s gemaakt. Ook was hij in Spanje gekroond tot auto van het jaar en haalde hij in Groot Britannië de British Design Council Efficiency Award-binnen.
Foto: Ford Nederland
-
Als variatie op de personenwagens, kwam Ford in 1980 ook met Fiesta zonder achterbank en zonder achterramen. Een soort mini-bus Fiesta. Ook wel de Fiesta Van genoemd.
Foto: Ford Nederland
-
Klein en zuinig is leuk, maar vlak voordat de eerste generatie Fiesta afzwaaide, kwam Ford in 1982 met de Ford Fiesta XR2. Een uitgemonsterde versie van de budgetvriendelijke auto. Hij had een 1,6 liter viercilindermotor die goed was voor wel 83 pk. Daarmee stuwde hij zichzelf binnen 10,1 seconden naar de 100 kilometer per uur. Indrukwekkende prestaties voor die tijd.
Het was de allereerste Ford Fiesta die een topsnelheid van 160 kilometer per uur haalde.
Foto: Ford Nederland
-
In 1983 was het tijd voor een opfrissertje. De tweede versie van de Fiesta verscheen op de markt. De vorm was in grote lijnen hetzelfde, maar de hoeken waren minder scherp en het geheel oogde meer ingetogen.
De grootste verandering was het interieur. Die was volledig vernieuwd.
De Mk2, zoals Ford de tweede versie van de Fiesta noemt, was overigens de eerste die met een dieselmotor werd geleverd.
Foto: Ford Nederland
-
Natuurlijk kon ook een sportmodel niet uitblijven. De XR2 maakte in 1984 zijn comeback. Dit keer met 96 pk, een versnelling meer (van 4 naar 5) en een topsnelheid van 180 kilometer per uur.
Foto: Ford Nederland
-
In 1986 rolde de 2 miljoenste Fiesta van de band in de fabriek in Valencia, Spanje. Het was ook tijd om de extra zuinige 1,4-liter ‘Lean Burn‘-benzinemotor te introduceren.
In 1987 kreeg de Fiesta voor het eerst een CVT-automatische transmissie. Met andere woorden: een traploze automaat.
Foto: Ford Nederland
-
In 1989 werd alweer de derde editie van de Ford Fiesta geïntroduceerd. De auto was inmiddels zo gemeengoed dat zelfs de Britse politie hem in het wagenpark had opgenomen.
De Mk3 was de eerste Fiesta met een antiblokkeersysteem (ABS) en de 1.4 liter motor was destijds al helemaal klaar voor de eerste Europese emissiestandaard die pas in 1996 in werking zou gaan.
Foto: Ford Nederland
-
In 1990 was het tijd voor de eerste Fiesta met een turbo, de Fiesta RSTurbo. Hij had het bekende 1,6-liter motorblok, maar die produceerde nu 132 pk. Daarmee tikte de sportiefste Fiesta tot dan toe de 205 kilometer per uur aan. Daarmee was het de eerste Fiesta die boven de magische grens van 200 kilometer per uur uitkwam.
In 1992 viel het doek voor de Turbo en werd hij vervangen door de XRi. Die had 2 pk minder en bleef met zijn topsnelheid steken op 200 kilometer per uur.
Foto: Ford Nederland
-
Gezien de Fiesta ook een achterbank had, leek het Ford wel handig om wat deuren aan de achterkant toe te voegen. De 5-deurs Ford Fiesta zag in 1990 het daglicht.
Foto: Ford Nederland
-
In 1995 kreeg de Ford Fiesta alweer zijn vierde facelift. De MK4 werd gepresenteerd met een aanzienlijk andere look dan men gewend was van de Fiesta. Rondere vormen kregen de boventoon. Het was de eerste auto in het ‘New Edge Design‘ van het automerk.
Deze Fiesta kwam ook onder een andere naam op de markt: de Mazda 121. Ford verwierf in de jaren 90 namelijk een meerderheidsbelang in de Japanse automaker.
Onderhuids veranderde er weinig aan de Fiesta. Hij was gebouwd op hetzelfde platform als de Fiesta MK3 uit 1989.
Foto: Ford Nederland
-
Maar ook met deze generatie zorgde Ford weer voor een aparte verschijning: de Ford Fiesta Courier. Een fiesta met een grote bak achterop waar je een grotere familie of meer spullen in kwijt kon.
De achterkant was gedeeltelijk afkomstig van een Ford Transit uit dezelfde periode.
Foto: Ford Nederland
-
In 2002 was het opnieuw tijd voor een frisse Fiesta. Een verschijning die we in Nederland nog dagelijks op de weg zien. De MK5 is flink groter dan zijn voorgangers. Hij moest immers met de trend mee van groeiende compacte auto’s.
Het is tevens het eerste model dat met een turbodiesel uitgerust kon worden.
En ja, er was ook een sportmodel. Dit keer met een nieuwe aanduiding: ST.
Foto: Ford Nederland
-
De eerste ST had een tweeliter viercilinder motorblok dat goed was voor 150 pk. Daarmee kon de sportief afgeveerde auto binnen 8,4 seconden naar de 100 kilometer per uur sprinten en haalde hij een topsnelheid van 208 kilometer per uur.
Foto: Ford Nederland
-
In 2008 verscheen de Fiesta zoals de meeste mensen hem waarschijnlijk kennen. Met een sportieve look en een grille die van Aston Martin gestolen leek te zijn. Niet heel gek, want Ford werkte lange tijd samen met het Britse sportwagenmerk.
Onderhuids deelde de auto het platform met de Mazda 2. In de basis was het nog steeds een zuinig en vriendelijk autootje.
Foto: Ford Nederland
-
Maar dat imago werd vakkundig om zeep geholpen door de Ford Fiesta ST van deze generatie. De sportieve auto kon zich meten met de beste sportieve hatchbacks van dat moment en deed dat met een uiterst pittig 1,8 liter EcoBoost-driepittertje. Daaruit perste hij maar liefst 182 pk; goed voor een topsnelheid van 225 kilometer per uur.
Maar de auto had ook een tammere kant, want hoewel hij het moest doen met 3 cilinders, kon de Fiesta ST één van die drie cilinders uitschakelen als het vermogen niet nodig was. Dan reed de sportiefste Fiesta tot nu toe dus op slechts 2 cilinders.
Foto: Ford Nederland
-
In 2017 werd het huidige en laatste model van de Fiesta geïntroduceerd. Vanzelfsprekend was ook deze weer groter dan zijn voorganger, maar dat was niet het belangrijkste verschil. Ford had namelijk geluisterd naar de eigenaren van het voorgaande model en hoorde van hen dat de auto vooral achterbleef op de afwerking van het interieur. De laatste Fiesta had daarom niet alleen het best afgewerkte interieur van alle Fiesta’s tot nu toe, hij kreeg ook moderne snufjes zoals een touchscreen en verschillende rijhulpsystemen mee.
De Fiesta zal vanaf 2023 uit productie gaan. De populaire hatchback is meerdere keren uitgeroepen tot best verkopende kleine auto van Europa en er zijn er zo’n 22 miljoen van gebouwd in de afgelopen jaren.
De vervanger van de Fiesta zal een compleet nieuw, volledig elektrisch model zijn.
Foto: Ford Nederland