Fords eerste elektrische pickup, de F-150 Lightning, verschijnt in de lente van 2022 in Amerika.
De autofabrikant bouwt een splinternieuwe fabriek waar de EV in elkaar wordt gezet.
De fabriek zit vol met nieuwe technologie waaronder autonome voertuigdragers, robots en opladers.
De Ford F-150 is de best verkopende auto wereldwijd. De elektrische variant, de F-150 Lightning, is in aantocht en is enorm belangrijk voor het automerk. De reacties zijn veelbelovend en de verwachtingen zijn hooggespannen.
Ford pakt het daarom serieus aan en bouwt aan een compleet nieuwe, hypermoderne fabriek waar ze de elektrische pickup zullen gaan bouwen. Wij mochten alvast een kijkje nemen.
Dit is waar de elektrische Ford F-150 van de band rolt
Dit is waar de elektrische Ford F-150 van de band rolt
-
Ford is bijna klaar met het bouwen van een splinternieuwe, hypermoderne fabriek waar het de elektrische Ford F-150 Lightning gaat bouwen.
Foto: Tim Levin/Insider
-
Het Rouge Electric Vehicle Center is onderdeel van het grotere Rouge Complex, waar Ford ook F-serie pickups maakt die op fossiele brandstof rijden. Totale investering: 700 miljoen dollar.
Foto: Tim Levin/Insider
-
De eerste Ford F-150 Lightning zal in de lente van 2022 van de band van de 46.450 vierkante meter grote fabriek rollen.
Foto: Tim Levin/Insider
-
Nu is Ford alleen nog aan het testen met het gereedschap en is het het fabricageproces aan het finetunen.
Foto: Tim Levin/Insider
-
Het carrosserie van de pickup wordt in de buurt gemaakt en het accupakket komt ook van een andere locatie. Het nieuwe gebouw is de plek waar de twee samenkomen.
Foto: Tim Levin/Insider
-
De carrosserie komt met een nieuwe laklaag aan over een lopende band.
Foto: Tim Levin/Insider
-
Vanaf daar gaan deze onderdelen langs meerdere werkstations, waar werknemers alle in- en exterieurdelen zullen toevoegen.
Foto: Tim Levin/Insider
-
De grote open plaatsen zullen straks vol staan met onderdelen.
Foto: Tim Levin/Insider
-
Gedeeltelijk in elkaar gezette voertuigen rollen op autonome, elektrische sledes door de fabriek.
Foto: Tim Levin/Insider
-
De sledes volgen een op de grond geplakte magnetische baan. Ook stoppen ze voor personen die voor ze langs lopen.
Foto: Tim Levin/Insider
-
Elke slee heeft een ingebouwde lift, die de onderdelen op een comfortabele werkhoogte brengen.
Foto: Tim Levin/Insider
-
Als de sledes niet rijden, stoppen ze op deze groene blokken. Dit zijn laadpunten.
Foto: Tim Levin/Insider
-
Elk werkstation weet aan welke auto er gewerkt wordt en wat er moet gebeuren. Pas als alles is gedaan, zal de slee naar het volgende werkstation rijden.
Foto: Tim Levin/Insider
-
De fabriek is uitgerust met elektrisch gereedschap dat niet alleen perfect het moment aanvoelt waarop schroeven en bouten vastzitten, maar weet ook of deze foutief zijn.
Foto: Tim Levin/Insider
-
Gespecialiseerd gereedschap draait meerdere bouten in een keer op hun plaats. Dit scheelt werknemers tijd en helpt hen om moeilijk lastige locaties te bereiken.
Foto: Tim Levin/Insider
-
Aan de andere kant van de fabriek worden de chassis in elkaar gezet. Hier worden frames opgebouwd met onder andere componenten voor de ophanging.
Foto: Tim Levin/Insider
-
Deze gigantische robots pakken het chassis en het accupakket op en combineren de twee.
-
Iets verderop laat een gigantische lift de carrosserie op het chassis zakken. De pickup, die nu bijna af is, vervolgt zijn weg naar de laatste stappen van de fabricage.
Foto: Tim Levin/Insider
-
De laatste onderdelen zijn bijvoorbeeld de wielen en vloeistoffen.
Foto: Tim Levin/Insider
-
Dit apparaat draait alle wielmoeren in een keer aan.
Foto: Tim Levin/Insider
-
Hier duwt deze gigantische robotarm de truck naar beneden.
Foto: Tim Levin/Insider
-
Hiermee configureert Ford de weegschalen in de auto. Met deze weegschalen kan de F-150 Lightning bepalen hoeveel lading hij draagt en kan hij daarop de reikwijdte accuraat bepalen.
Foto: Tim Levin/Insider
-
Als laatste rijden de F-150’s door een tunnel met verschillende sensoren en camera’s die detecteren of alle onderdelen aanwezig zijn en of ze goed bevestigd zijn.
Foto: Tim Levin/Insider
-
Werknemers doen nog een visuele inspectie onder fel licht.
Foto: Tim Levin/Insider
-
Hier wordt getest of de auto’s wel waterdicht zijn op de belangrijke punten.
Foto: Tim Levin/Insider
-
Alvorens ze worden afgeleverd, worden de pickups opgeladen.
Foto: Tim Levin/Insider