- Ford trok dinsdagmiddag het doek van een volledig nieuwe elektrische auto: de Ford Explorer.
- Het model vertegenwoordigt een mix van Amerikaanse stijl en Europese vernuftigheid.
- Dat laatste komt vooral omdat hij in de basis eigenlijk een Volkswagen ID.4 is. Beide voertuigen worden namelijk gemaakt op het MEB-platform van Volkswagen.
- Lees ook: Elektrische auto: de grootste uitdaging voor nieuwe merken is wellicht ook de grootste kans
Afgelopen dinsdag presenteerde Ford zijn tweede elektrische auto: de Ford Explorer. De eerste was de elektrische Mustang Mach-E.
De Ford Explorer is het eerste elektrische model dat het bekende blauwe, ovale Ford-logo draagt. Verder is er weinig Amerikaans aan de Explorer te bespeuren.
De Ford Explorer wordt namelijk gemaakt op het MEB-productieplatform van Volkswagen. Dat houdt in dat hij onderhuids te vergelijken is met bijvoorbeeld een Volkswagen ID.4 of een Audi Q4 e-tron. Het betekent ook dat dit model van Ford vergelijkbare specificaties meekrijgt, waaronder een actieradius van ongeveer 500 kilometer.
Het Amerikaanse moet vooral terugkomen in de looks van de auto. Deze zijn terug te voeren op de gigantische Amerikaanse SUV Explorer van het merk.
Wat de elektrische Ford Explorer uniek in zijn soort maakt, zie je in de slideshow hieronder.
De nieuwe elektrische Ford Explorer is stiekem een Volkswagen ID.4
De nieuwe elektrische Ford Explorer is stiekem een Volkswagen ID.4
-
Na de introductie van de elektrische Ford Mustang was het even stil wat betreft de elektrische modellen bij de Amerikaanse autofabrikant. Maar daar kwam afgelopen dinsdag verandering in. Het merk toonde de Ford Explorer.
Foto: Ford
-
Toch is deze Ford niet zo Amerikaans als zijn naam doet vermoeden.
Foto: Ford
-
Deze elektrische auto wordt namelijk helemaal in Duitsland gemaakt. Hij zal vanaf volgend jaar uit de voor 1 miljard euro verbouwde Ford fabriek in Keulen rollen.
Foto: Ford
-
Naast dat hij in Duitsland wordt gemaakt, is de Explorer onderhuids ook heel erg Duits. Hij rolt namelijk op het MEB-platform. Dat houdt in dat hij onder de kap sterk lijk op de Volkswagen ID.4.
Foto: Ford
-
Het is daarmee de eerste elektrische auto die voortkomt uit de samenwerking die Volkswagen en Ford in 2019 al met elkaar aangingen.
Foto: Ford
-
Het houdt ook in dat de technische specificaties niet heel erg veel verschillen van de VW ID.4. De Ford Explorer zal een actieradius van 500 kilometer krijgen en de accu binnen 25 minuten van 10 procent naar 80 procent kunnen opladen.
Foto: Ford
-
Maar de Ford Explorer komt er wel in een krachtigere vierwielaangedreven variant dan de ID.4. Ford zegt dat er een versie met maximaal 340 pk komt (de krachtigste ID.4 heeft 299 pk). Of deze ook het sportieve ‘ST’-label krijgt is nog niet bekend.
Naast de krachtigste variant, komen er ook twee achterwiel-aangedreven varianten met respectievelijk 170 of 286 pk.
Foto: Ford
-
Aan de buitenkant deelt de Ford Explorer geen enkel onderdeel met de ID.4.
Foto: Ford
-
De Explorer is compleet nieuw ontworpen en is eigenlijk een Europese versie van de gigantische Amerikaanse SUV.
Het zal je waarschijnlijk niet opvallen, maar het is de eerste elektrische Ford die ook daadwerkelijk het Ford-logo draagt.
Foto: Ford
-
Wat al snel opvalt is dat Ford niet meedoet aan de lichtbalken op de voor- en achterkant die je tegenwoordig op zo’n beetje elke elektrische auto ziet.
Foto: Ford
-
In het interieur zien we het populaire minimalisme met een ‘zwevende soundbar’, die je volgens Ford normaliter alleen in veel luxere auto’s tegenkomt. Ook heeft de auto een vrij groot touchscreen voor zijn klasse.
Foto: Ford
-
En dat scherm kan een trucje. Hij kan namelijk gedeeltelijk kantelen waardoor er een afsluitbaar opbergvak verschijnt. Handig om waardevolle spullen in te verstoppen.
Foto: Ford
-
En omdat er geen aandrijfas naar de achterwielen loopt, is er een zee van ruimte in de middenconsole. Ford maakt die bruikbaar door het opbergvak onder de middenarmsteun groot genoeg te maken voor een gemiddelde 15-inch laptop.
Foto: Ford
-
Achterin is er ruimte voor 450 liter aan spullen. Klap je de achterbank op, dan wordt dat 1.400 liter.
Foto: Ford
-
Onder motorkap is helaas geen ‘frunk’ te vinden. Ford plaatst hier, net als VW, een hoop elementen voor de elektrische aandrijving.
Foto: Ford
-
Ook ietwat onverwacht is dat de Explorer standaard geleverd zal gaan worden met een verwarmbaar stuur en verwarmbare stoelen.
Foto: Ford
-
De styling van de Ford Explorer moet vooral een goede mix tussen Europese engineering en Amerikaanse stijl vertegenwoordigen.
Foto: Ford
-
De grove stoere lijnen die de auto een krachtige uitstraling geven, doen in dit geval ook erg Amerikaans aan, hoewel het formaat dat absoluut niet doet. De Explorer is namelijk kleiner dan vergelijkbare, andere modellen op het MEB-platform.
Foto: Ford
-
Natuurlijk zien wij Europeanen de auto vooral als een SUV voor gebruik op de openbare weg en in steden.
Foto: Ford
-
Maar Ford speelt heel erg in op het avontuurlijke dat de naam ‘Explorer’ oproept. Je zou volgens het merk namelijk ook prima buiten de gebaande paden kunnen gaan.
Foto: Ford
-
Maar tegelijkertijd laat het merk helemaal niets weten over specifieke functionaliteiten of aanpassingen aan het MEB-platform, die de auto uitermate geschikt maken voor de minder verharde paden.
Foto: Ford
-
Ford opent de orderboeken eind dit jaar en belooft de levering begin volgend jaar te starten. Over de prijs doet de automaker nog een beetje vaag, maar Ford laat wel weten dat de Explorer zeker voor minder dan 45.000 euro te verkrijgen zal zijn.
Foto: Ford