De enige grote Amerikaanse autobouwer die vorig jaar zonder staatssteun kon
overleven, hield 2,7 miljard dollar over. In 2008 ging nog een recordbedrag
van 14,7 miljard dollar verloren.
Ook in 2010 winst
De sterke ommekeer van de bedrijfsresultaten komt vooral door bezuinigingen,
het afbouwen van schulden en een sterker prijsbeleid, zo stelde Ford
donderdag. Het bedrijf verwacht ook in 2010 een winst te kunnen presenteren.
In het vierde kwartaal van vorig jaar maakte Ford een winst van 868 miljoen
dollar, tegen een verlies van 6 miljard dollar in de laatste maanden van
2008. De omzet steeg met ruim 6 miljard dollar tot 35,4 miljard dollar.
Na aftrek van eenmalige kosten bleef een winst van 45 cent per aandeel over,
aanzienlijk meer dan de 26 cent per aandeel die analisten hadden voorspeld.
Signficante uitdagingen
Topman Alan Mullaly, die sinds hij in 2006 overstapte van vliegtuigbouwer
Boeing naar Ford voor in totaal 30 miljard dollar aan verliezen moest
presenteren, waarschuwde voor de "significante uitdagingen” die Ford nog te
wachten staan.
Zo kampt het bedrijf met een veel hogere schuldenlast dan concurrenten General
Motors en Chrysler. Die konden vorig jaar na een versnelde
faillissementsprocedure met schone lei een doorstart maken.
De problemen bij de andere grote autofabrikanten uit Detroit zorgden er wel
voor dat Ford het marktaandeel in de Verenigde Staten voor het eerst sinds
1995 weer wist uit te bouwen. Het concern verwacht dat grotere marktaandeel
dit jaar vast te kunnen houden of zelfs verder uit te breiden.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl