Een ambitieuze etenbesteldienst bestormt de wereldmarkt. Gaat FoodPanda op den duur thuisbezorgd.nl verdringen?

Het oorspronkelijk Berlijnse FoodPanda maakt een opmerkelijke opmars. De bestelwebsite, die naar eigen zeggen overeenkomsten heeft met 22.000 restaurants, breidt razendsnel uit in markten die door gevestigde bestelbedrijven nog niet zijn ontgonnen, schrijft TechCrunch.

Nieuw kapitaal

Vorig jaar werd FoodPanda gelanceerd in twintig landen. De nadruk ligt nu nog op opkomende markten – in Europa is FoodPanda vooral actief in het oosten. De komende weken moet de website actief worden in Kroatië, Bulgarije, Servië, Slovenië, Kazachstan, Azerbeidzjan, Tanzania en Oeganda. Voor deze strategie haalde FoodPanda dinsdag maar liefst 20 miljoen dollar aan nieuw kapitaal op bij een groep investeerders.

FoodPanda richt zich op de infrastructuur om klanten en aanbieders met elkaar in contact te brengen. Op de aangesloten website selecteer je je locatie, maak je een keuze uit het aanbod en plaats je je bestelling. Food Panda richt zich op de logistiek en de afhandeling van de betaling.

Goudmijn

FoodPanda is een intiatief van de beruchte broertjes Samwer, die met hun bedrijf Rocket Internet als gekken online warenhuizen in nieuwe markten opzetten. De opgedane ervaring kan een goudmijn zijn voor Rocket Internet: tal van andere producten kunnen op deze manier worden aangeboden. Na het voorwerk door Food Panda kunnen die andere diensten snel in de markt worden gezet.

Zo heeft Rocket een belang in Lazada, dat wil uitgroeien tot het Amazon van Zuid-Oost-Azië, en Lamoda, een online kledingwinkel. Strategisch voordeel: Rocket Internet zit in landen waar gevestigde bedrijven nog geen voet tussen de deur hebben.

De markt voor bezorgd eten wordt ondertussen dus competitiever. Misschien moet thuisbezorgd.nl, marktleider in Nederland zich zorgen gaan maken. Vorig jaar maakte moedermaatschappij Takeaway bekend in omringende landen, zoals Duitsland, te willen uitbreiden.