- Vakbond FNV eist een schadevergoeding van KLM wegens fysieke overbelasting van bagagepersoneel op luchthaven Schiphol.
- In eerste instantie gaat het om zes mensen voor wie een schadevergoeding wordt geëist. Daar komen er later waarschijnlijk meer bij.
- Ook andere werkgevers op Schiphol zullen aansprakelijk worden gesteld, aldus de bond.
- Lees ook: Schiphol verwacht dat vliegtickets duurder worden door hogere kosten voor luchtvaartmaatschappijen
Vakbond FNV eist een schadevergoeding van KLM voor fysieke overbelasting van zijn bagagewerknemers op luchthaven Schiphol. FNV vindt dat KLM aansprakelijk is voor het ziek worden van bagageafhandelaars door die overbelasting.
Ook andere werkgevers op Schiphol zullen aansprakelijk worden gesteld, aldus de bond.
FNV zegt met KLM te beginnen, omdat die maatschappij als grootste werkgever op Schiphol verantwoordelijk is voor meer dan twee derde van de werkzaamheden in de bagageafhandeling.
“Het is een niet mis te verstaan signaal naar de andere werkgevers: de FNV laat niet toe dat werknemers lijden onder slechte arbeidsomstandigheden. Werk hoort zo te worden ingericht dat niemand er ziek van wordt”, aldus FNV-bestuurder John van Dorland.
Van Dorland zegt dat de luchtvaart "in de race naar de bodem" jarenlang heeft beknibbeld op de arbeidsomstandigheden van luchthavenwerkers. "De gevolgen zijn desastreus: blijvende fysieke schade, verstoorde carrières en een toekomst vol onzekerheid voor de getroffenen. We zullen er alles aan doen om recht te halen voor deze medewerkers."
Omvang van de schadevergoeding nog onbekend
Volgens hem gaat het in eerste instantie om zes mensen voor wie een schadevergoeding wordt geëist. Daar komen er later naar verwachting meer bij.
Grondmedewerker van KLM en actief FNV-lid Walter van der Vlies zegt dat werknemers lichamelijk kapot zijn gegaan door het jarenlang zwaar sjouwen. "Velen van ons zijn niet meer in staat om te doen wat ze ooit wel konden en dat is ontzettend pijnlijk. Dit had nooit mogen gebeuren."
FNV-advocaat Daphne van Doorn kan nog niet zeggen hoe groot de schadevergoeding moet worden, omdat nog niet duidelijk is welke klachten mensen in de toekomst gaan krijgen of hoeveel werknemers nog zullen uitvallen. Ze spreekt wel van een "brede aansprakelijkheid" van werkgevers op Schiphol.
Ze hoopt verder dat KLM bereid is om te praten over een regeling voor zieke werknemers. "We hopen dat KLM zijn verantwoordelijkheid neemt." Als er geen regeling bereikt kan worden, spant FNV een rechtszaak tegen KLM aan.