Het Duitse busbedrijf Flixbus verzorgt sinds anderhalve maand lijndiensten tussen plaatsen in Nederland, maar het loopt nog geen storm. Veel van de groene Flixbus-touringcars rijden (bijna) leeg rond. Hoelang geeft het Duitse concern ons om de Flixbus te omarmen?
Een Duitse chauffeur die niet precies weet hoe hij Nijmegen uit of Rotterdam in moet rijden, ondanks zijn navigatiescherm. Of een chauffeur die de ene na de andere sigaret opsteekt, tot hem wordt gevraagd daarmee op te houden.
Het zijn de kinderziektes van Flixbus, de Duitse busonderneming die in ons land een serieus alternatief voor de trein wil worden. In razend tempo breidt Flixbus zijn netwerk uit; sinds zes weken zijn er dagelijkse verbindingen tussen plaatsen binnen Nederland.
Het bedrijf is begin 2013 gestart in Duitsland en heeft naar eigen zeggen al 30 miljoen mensen vervoerd, waarvan 20 miljoen in het afgelopen jaar. Er zijn lijndiensten naar meer dan 550 bestemmingen in 19 landen. In 2015 werden Frankrijk, Italië én Nederland toegevoegd aan het netwerk.
Afgelopen week maakte de busonderneming bekend ook ritten van en naar Midden- en Oost-Europa aan te bieden. Het netwerk wordt uitgebreid met verbindingen tussen Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Polen, Slovenië en Kroatië. Daardoor is er nu een directe lijn van Amsterdam naar onder meer Praag en Bratislava.
Goedkoper dan de NS
Uw verslaggever heeft zelf de afgelopen weken een paar keer een rit gemaakt met de Flixbus, van Nijmegen naar Rotterdam en terug. Erg handig op die reis, want geen overstappen meer in Utrecht of Breda en niet meer hoeven wachten op een Intercity Direct die vaak niet komt.
Voor de kritische treinreiziger is het een verademing na de slechte informatievoorziening van de NS en het logistiek geklungel van ProRail. De Flixbus is op deze route maar liefst een half uur sneller dan de reis per trein. En dat voor maar 1 euro! Op sommige tijdstippen kost een enkeltje 7 euro, maar dat is altijd nog 4 euro goedkoper dan een kaartje met korting bij de NS.
Rokende buschauffeur
Niet dat er geen nadelen zitten aan een rit in een Flixbus. Het bedrijf schakelt lokale touringcarbedrijven in om de lijndiensten te onderhouden (onder de 900 werknemers zijn geen eigen chauffeurs). Daardoor moet je maar afwachten wat voor iemand je krijgt; een verdwaalde of rokende chauffeur kan achter het stuur zitten.
De bussen zelf zijn nieuwe touringcars. De plaatsen zijn ruim en over het algemeen voorzien van stopcontacten – bij de NS zijn die alleen te vinden in sommige eersteklascoupés. Onderweg doorwerken is door het heen-en-weer wiegen van de bus wat minder comfortabel dan in de trein (zeker voor wie vatbaar is voor wagenziekte), maar zonder meer goed mogelijk.
Wat vooralsnog ontbreekt, zijn de wifi-hotspots. In Duitsland kunnen reizigers in de touringcars sinds deze week zelfs gratis gebruikmaken van muziekdienst Spotify. In Nederland worden nog niet overal de eigen felgroene bussen ingezet; Flixbus verwacht in de loop van dit jaar overal met eigen bussen te rijden die dan ook allemaal voorzien zullen zijn van wifi.
Tegenvallende start
Een kaartje bestellen gaat makkelijk via de website. Dat is zelfs aan te raden, want direct bij de buschauffeur kopen is een stuk duurder (19 euro in plaats van 7). Je krijgt een mailtje met een QR-code bij wijze van buskaartje, maar eigenlijk weet de bestuurder elke keer wie je bent: er zijn namelijk altijd maar een, twee, hooguit drie passagiers.
Op de lijn tussen Enschede en Groningen zijn er vooralsnog weinig reizigers, schreef TC Tubantia eerder deze maand. Vorige week zei een chauffeur tegen uw verslaggever zelfs dat hij van zijn werkgever had gehoord dat de lijn Nijmegen-Rotterdam waarschijnlijk wordt opgeheven, omdat er te weinig passagiers op afkomen.
Niets van waar, aldus woordvoerder Rosa Donat van Flixbus. “We zijn pas zes weken bezig, dus we gaan zeker niet meteen Nederland weer verlaten. We zijn groter en bekender aan het worden en maken ons geen zorgen over dat de bussen niet volgeboekt zijn. Daar rekenden we al op. Intercity-bussen zijn nieuw in Nederland. Het is normaal dat het aanbod eerst bekender moet worden.”
Tot wanneer krijgt Nederland dan de tijd om Flixbus te omarmen? “Er is geen deadline. We zijn heel optimistisch dat er straks meer gaat gebeuren.”
Promotie-acties
Tot nu toe heeft Flixbus niet veel geadverteerd. Moet daar niet snel wat aan gebeuren als het wat wil worden? “We zijn ineens gestart met lijnen met een hoge frequentie. Daarom duurt het even voordat het aanbod bekender wordt. We gaan ervan uit dat de meeste klanten ons aan hun vrienden aanraden en dat we daardoor meer klanten krijgen.”
Posters op straat of televisiereclame is ook niet de gebruikelijke strategie, zegt Donat. “Wij doen meestal alleen online advertenties. Deze week beginnen we met een promotie-actie in verschillende steden waar Flixbus actief is met nationale lijnen. Daar zullen we flyeren en bussen laten zien.”
Om meer reizigers warm te maken voor de nieuwe lijndiensten, stunt Flixbus ook met de prijzen. Sommige enkeltjes kosten maar een euro. Onlangs kostte een internationaal buskaartje in de Flixbus-app slechts een tientje. De komende vijf weken is het tarief maar vijf euro, ook direct bij de chauffeur.