- Na Amsterdam en Rotterdam gaan nu ook Den Haag, Groningen, Arnhem en Amstelveen flitsbezorgers als Gorillas en Getir aan banden leggen, blijkt uit een rondgang van NRC.
- De snelle boodschappendiensten zorgen met hun minimagazijnen in de binnenstad, zogenoemde ‘dark stores’, voor (geluids)overlast van onder meer busjes en geparkeerde fietsen.
- Rotterdam en Amsterdam hadden eerder al een stop gezet op de komst van nieuwe dark stores.
- Lees ook: Zo overleven flitsbezorgers als Getir en Gorillas met flinterdunne winstmarges: focus op gemaksproducten en beperkte keuze
Door aanhoudende klachten van bewoners gaan de gemeenten Den Haag, Groningen, Arnhem en Amstelveen maatregelen nemen tegen flitsbezorgers. Eerder zetten Amsterdam en Rotterdam al een stop op de groei van de snelle bezorgdiensten.
Den Haag, Groningen, Arnhem en Amstelveen willen flitsbezorging reguleren zodat deze niet tot overlast leiden, blijkt uit een rondgang van NRC. Flitsbezorgers als Getir, Flink, Gorillas en Zapp zijn actief in 29 Nederlandse gemeenten. De krant kreeg 23 reacties waaruit bleek dat in 9 gemeenten regelmatig klachten binnenkomen van bewoners of ondernemers.
Flitsbezorgers beloven boodschappen binnen 10 minuten na bestelling af te leveren vanuit zogenoemde ‘dark stores’, magazijnen met afgeplakte ruiten die vaak in de binnenstad zijn gevestigd. Omwonenden klagen over geluidsoverlast van af en aan rijdende busjes en koeriers die op een klus wachten. Hun fietsen zouden de stoep blokkeren. De noodgang waarmee ze de bestellingen bezorgen, zou bovendien zorgen voor gevaarlijke verkeerssituaties.
In Arnhem, waar Gorillas en Flink actief zijn, zijn nieuwe vestigingen van flitsbezorgdiensten binnenkort alleen mogelijk met een vergunning.
Een woordvoerder van de gemeente Amstelveen zegt tegen NRC dat de "klachten blijven komen". Dat gaat dan over Getir, met een magazijn in een woonwijk. Over Flink, dat op industrieterrein is gevestigd, komen minder klachten binnen. Volgens de woordvoerder bereidt Amstelveen besluitvorming voor "die de huidige mogelijkheden voor dark stores beperken".
Ook Groningen en Den Haag willen flitsbezorgers met regelgeving uit de binnenstad weren.
Amsterdam en Rotterdam bevriezen komst van nieuwe dark stores
Rotterdam en Amsterdam zijn de enige steden waar alle vier flitsbezorgers actief zijn. Deze gemeenten hebben rigoureuzere maatregelen genomen. Rotterdam, dat 13 magazijnen telt, heeft in februari een vestigingsverbod van maximaal een jaar ingesteld voor nieuwe dark stores en werkt aan een nieuw bestemmingsplan om de vestiging ervan in de goede banen te leiden. De gemeente ziet dark stores niet als winkels maar als distributiecentra en wil daarom aparte regels.
De Amsterdamse gemeenteraad stemde in januari in met het voorstel van het college van burgemeester en wethouders om de komst van nieuwe dark stores te bevriezen. De gemeente, die 31 minimagazijnen telt, gaat het komende jaar bekijken waar dark stores wel of niet kunnen vestigen en onder welke voorwaarden. Ook in Amsterdam is een nieuw bestemmingsplan in de maak waarin de regels voor dit nieuwe bedrijfstype worden vastgelegd.
Volgens NRC zijn er ook gemeenten die geen last zeggen te hebben van flitsbezorgers, maar dat komt omdat ze het nieuwe fenomeen nog aan het onderzoeken zijn of omdat de bedrijven nog weinig voet aan de grond hebben gekregen. Het Gelderse Ede, waar alleen Flink is gevestigd met één dark store, is daar een voorbeeld van. Een woordvoerder van de gemeente laat de krant weten de ontwikkelingen te volgen.
Lees meer over flitsbezorgers:
- Kunnen flitsbezorgers als Gorillas ooit winst maken? Ervaren investeerders zetten daar grote vraagtekens bij
- Geheim plan van Gorillas gelekt: met deze 4 strategieën wil de flitsbezorger winstgevend worden
- Britse 24/7-flitsbezorger Zapp betreedt de Nederlandse markt – 5 vragen aan investeerder Bas Smit
- Flitsbezorger Getir is $7,5 miljard waard na nieuwe investering – het Turkse bedrijf wil de VS veroveren