- Flitsbezorger Flink heeft in een nieuwe investeringsronde 750 miljoen dollar opgehaald.
- Het Duitse bedrijf, dat nu wordt gewaardeerd op 2,1 miljard dollar, wil het groeigeld gebruiken voor de verdere uitbreiding in Europa.
- Ook andere flitsbezorgers hebben sinds de uitbraak van de coronapandemie honderden miljoenen opgehaald bij investeerders.
- Lees ook: Turkse flitsbezorger Getir breidt verder uit in Nederland – nu ook bezorging in Leiden, Den Haag en Rotterdam
De Duitse flitsbezorger Flink heeft in een nieuwe investeringsronde 750 miljoen dollar – omgerekend zo’n 665 miljoen euro – opgehaald. Daarmee komt het bedrijf uit op een waardering van in totaal 2,1 miljard dollar.
Het overgrote deel van het nieuwe groeigeld is afkomstig van DoorDash – een Amerikaanse variant op Just Eat Takeaway – en Mubadala Capital, een investeerder uit het Midden-Oosten.
De flitsbezorger is van plan het geld te gebruiken voor de verdere uitbreiding in Europa. Naar eigen zeggen is Flink al marktleider in Nederland en Duitsland, zijn meest volwassen markten. In totaal bereikt de flitsbezorger momenteel ongeveer 10 miljoen klanten in meer dan 60 Europese steden, aldus het persbericht.
Flink is overigens niet de enige flitsbezorger die zijn oorlogskas vult. Sinds de uitbraak van de coronapandemie staken investeerders honderden miljoenen in flitsbezorgers. Het concept is simpel: je bestelt boodschappen via een app en binnen 10 minuten staat er een fietskoerier bij je voordeur met de bestelling.
Lees ook: Delivery Hero steekt 235 miljoen dollar in snelle boodschappendienst Gorillas
Andere investeerders zetten juist grote vraagtekens bij het verdienmodel van Gorillas, Flink, Getir en andere flitsbezorgers. De bedrijven huren magazijnen in grote steden, hebben veel bezorgers in dienst, maar zijn desondanks niet veel duurder dan de traditionele supermarkt.
“De bedragen die nu worden opgehaald laten zien dat het heel erg kapitaalintensieve bedrijven zijn”, zei Pieter Welten van Prime Ventures eerder dit jaar tegen MT/Sprout.
Hij stelt dat de acquisitiekosten snel omhoog gaan als meerdere partijen om dezelfde klant vechten. “Terwijl de marges toch al laag zijn.”