De zogenoemde onderliggende omzetgroei kwam uit op 8,4 procent. Acquisities en desinvesteringen droegen netto voor 2,7 procent bij aan de omzet. De volumes stegen met 3,5 procent.
Unilever zag opnieuw een groot verschil tussen opkomende economieën, waar de groei op bijna 12 procent uitkwam, en ontwikkelde markten. Daar groeide de markt met 4,2 procent. ,,Een sterke prestatie”, aldus de producent van merken als Becel, Knorr en Dove.
Hogere grondstofkosten
De resultaten in de ontwikkelde markten moeten worden afgezet tegen een zwak eerste kwartaal in 2011, maar zijn gezien het moeilijke economische klimaat en het zwakke consumentenvertrouwen toch ,,bevredigend”, schreef topman Paul Polman in een toelichting.
Polman liet weten dat het externe macro-economische klimaat lastig blijft en dat de onderneming nog steeds tegenwind voelt door hogere grondstofkosten. Unilever is wel op schema om dit jaar ,,een bescheiden verbetering van de kernbrutowinstmarge te leveren”, zei Polman.
Personal Care
Alle onderdelen van het concern lieten groei zien. De tak Personal Care liet de omzet met 10,4 procent stijgen. In de levensmiddelentak was de groei met 5,9 procent lager dan bij andere divisies, waarbij vooral de volumegroei met 0,4 procent bescheiden was.
Om de gestegen grondstofkosten te compenseren verhoogde Unilever de prijzen de afgelopen maanden met in totaal 4,7 procent. De sterkste prijsstijgingen werden bij de levensmiddelentak doorgevoerd.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl