- Kledingwinkels hebben een klap gekregen van de coronapandemie en de daaropvolgende hoge inflatie na uit uitbreken van de oorlog in Oekraïne.
- Het aantal modezaken is sinds de coronapandemie met 10 procent gedaald, blijkt uit een sectorrapport van ABN Amro.
- De enige winkels die in aantal zijn gegroeid, zijn tweedehandswinkels.
- Lees ook: Mode- en schoenenwinkels verwachten lastige tweede helft van 2023 en pleiten voor verlaging werkgeverslasten
Het aantal kledingwinkels is sinds het begin van de coronapandemie fors gedaald, meldt ABN AMRO op basis van transactiedata van de bank. Het aantal winkels dat kleding verkoopt daalde ruwweg 10 procent tussen januari 2020 en afgelopen augustus.
Vooral schoenenwinkels en verkooppunten van dames- en kinderkleding hebben het moeilijk. Lederwaren- en schoenenwinkels daalden met respectievelijk 16 en 15 procent, terwijl het aantal damesmodewinkels met bijna 11 procent achteruit ging en modeaccessoires 10 procent. Het aantal winkels voor kindermode en gemengde winkels met dames- en herenkleding daalde met 9 procent.
Het aantal fysieke winkels daalt al jarenlang, maar de afname is afgelopen jaren versneld doordat winkels dicht moesten tijdens coronalockdowns en door de verschuiving naar onlineshoppen die daar het gevolg van was. De oorlogsuitbraak in Oekraïne vorig jaar, de hoge inflatie en forse kostenstijgingen zorgden voor extra moeilijkheden voor kledingwinkels.
De onderstaande grafiek van ABN Amro toont dat het aantal kledingwinkels al langer daalt, van bijna 24.000 in 2010 naar zo’n 17.000 nu. Sinds coronajaar 2020 is het aantal winkels met bijna 1.800 gedaald.
Winkeleigenaren hebben de gestegen kosten deels doorberekend aan de consument, aldus ABN AMRO. Zo is dames- en herenkleding gemiddeld 10 procent duurder geworden sinds februari vorig jaar en de prijs van baby- en kinderkleding is bijna 13 procent opgelopen. Consumenten zijn door de hogere prijzen beter op hun uitgaven gaan letten. De bestedingen in fysieke winkels liggen dit jaar gemiddeld 2,2 procent onder het niveau van 2019.
Dit jaar kwamen al meerdere modeketens in financiële problemen. Vorige week ging het bedrijf achter 25 winkels van kledingmerken Vero Moda, Vila en Pieces nog failliet. De winkels van het Utrechtse Doek Retail blijven voorlopig wel open en proberen met kortingen af te komen van hun "aanzienlijke" voorraden, meldde curator Hans Hendriks. Volgens hem waren opgelopen schulden uit de coronaperiode te groot.
Het gaat overigens wel goed met winkels die tweedehands kleding verkopen, ziet ABN AMRO. Tweedehands kleding is vooral onder jongeren gewild. Sinds januari 2020 groeide het aantal winkels in deze sector met bijna 11 procent. De bank verwacht dat tweedehands kleding nog populairder wordt, onder meer omdat vintagekleding steeds vaker online te koop is.